دولت مجارستان مشکلات مالی این کشور را تکذیب کرد

میهالی وارگا وزیر کشور مجارستان - عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- اظهارات مقامات مجارستان طی چند روز گذشته این نگرانی را به وجود آورده بود که بحران بدهی اروپا به شرق این قاره سرایت خواهد کرد. این امر موجب کاهش ارزش یورو شد و ارزش پول مجارستان نیز به پایین‌ترین سطح ۱۲ ماهه رسید و هزینه‌های وام‌گیری به بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۰۸ تا کنون رسید. در سال ۲۰۰۸ این کشور برای اجتناب از عدم بازپرداخت بدهی نیازمند نجات مالی توسط اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی

پول شد. ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان که هفته گذشته قدرت را به دست گرفت به دنبال کسب اجازه از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای افزایش سقف کسری بودجه است. اما رییس کمیسیون اروپا خوزه مانوئل باروسو درخواست اوربان را نپذیرفت و او را به ادامه تثبیت مالی ترغیب کرد.

در این میان، روز شنبه دولت مجارستان اعلام کرد شرایط اقتصادی این کشور پایدار است و اظهارات اخیر در مورد احتمال عدم بازپرداخت بدهی‌ها «بیجا» بوده است. دولت مجارستان تعهد کرد بر اجرای اهداف کسری بودجه تایید شده توسط طلبکاران این کشور پایبند خواهد بود.

میهالی وارگا وزیر کشور در بوداپست به خبرنگاران گفت «مقایسه مجارستان با کشورهایی که رتبه عدم بازپرداخت بدهی بالاتری دارند نادرست است.

اظهاراتی که درباره عدم بازپرداخت بدهی‌ها بیان شده اغراق‌آمیز است.»