گروه بین‌الملل- آتش‌سوزی در منطقه پرجمعیت داکا پایتخت بنگلادش بیش از ۱۱۶ کشته برجای گذاشت.

به گزارش بی.بی.سی این آتش‌سوزی در اثر انفجار یک ترانسفورماتور برقی رخ داد و آتش به فروشگاه‌ها و ساختمان‌ها ازجمله یک بلوک مسکونی پنج طبقه که در آن جشن عروسی برگزار می‌شد سرایت کرد. آتش در منطقه قدیمی نیمتولی خاموش شده است اما جست‌وجو برای یافتن اجساد همچنان ادامه دارد.

بر اساس اعلام گزارشگران، این بدترین آتش‌سوزی در داکا طی ۲۰ سال گذشته بوده است. منطقه نیمتولی مملو از ساختمان است و خیابان‌های باریکی دارد که این امر دسترسی سازمان‌های خدمات اضطراری را به منطقه دشوار کرده است. داکا یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است و نیمتولی شلوغ‌ترین منطقه این شهر است.

در حادثه آتش‌سوزی شعله‌های آتش یک آپارتمان پنج طبقه را در کام خود فروبردند. پنجره‌های این آپارتمان حفاظ فلزی داشتند و در نتیجه راهی برای فرار از آتش وجود نداشت.

سازمان‌های خدمات اضطراری می‌گویند انتظار ندارند از این محل بازمانده‌ای را بیابند. این منطقه تا پایان آخرین مرحله عملیات نجات بسته خواهد ماند.

رییس سازمان آتش‌نشانی، ابو نعیم، گفت: آتش دست‌کم هفت ساختمان را در کام خود فرو برده است. وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «در طبقه همکف فروشگاه‌های مواد شیمیایی بود که طعمه حرق شدند.

دمای هوا و شعله‌های آتش به دلیل وجود مواد شیمیایی غیرقابل تحمل بود. مجبور بودیم از طریق راه‌پله‌های باریک ساختمان‌های قدیمی وارد منازل شویم.» براساس گزارش پلیس این آتش‌سوزی پنج‌شنبه شب و در اثر انفجار ترانسفورماتور رخ داد.

شعله‌های آتش به سرعت به دست‌کم شش آپارتمان و حدود ۱۵ فروشگاه سرایت کرد. انفجار تراسفورماتور موجب شد منطقه در تاریکی فرو رود و این امر فرار را دشوارتر کرد. سخنگوی پلیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «صدای جیغ، فریاد کمک و آشفتگی کامل منطقه را فرا گرفته بود.»

امرول حسن، پزشک بخش سوختگی بیمارستان دانشکده پزشکی داکا گفت که شخصا ۴۵ جسد را که در خیابان نزدیک به محل آتش‌سوزی، در ۲۰۰ متری بیمارستان روی زمین قرار داده شده بودند شمرده است. وی گفت اکثر کشته‌شدگان سوختگی جزئی داشتند و علت مرگ آنها استنشاق دود بوده است. وی افزود: در هر لحظه به شمار کشته‌شدگان اضافه می‌شود.

تصاویر تلویزیونی نشان داد آتش‌نشانان و شهروندان مجروحان را با درشکه به بیمارستان می‌رساندند. خبرگزاری رویترز هم گزارش داد مردم در بیمارستان به دنبال بستگانشان می‌گردند. نخست‌وزیر بنگلادش شیخ حسینه واجد با بازماندگان این حادثه ملاقات و دیروز شنبه را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.