گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت به پایین‌ترین سطح خود طی چهارماه گذشته رسیدند زیرا دولت آمریکا اعلام کرد استخدام در بخش خصوصی در سطحی پایین باقی مانده است و مجارستان نیز هشدار داد اقتصادش دچار مشکل است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۲۳ واحد سقوط کرد و به زیر سطح ۱۰،۰۰۰ واحد رسید. این کمترین سطح این شاخص از ماه فوریه تاکنون و سومین کاهش شدید طی سال جاری بود.

همه شاخص‌های عمده بیش از ۳ درصد کاهش یافتند. این کاهش بازارسهام را به آنچه که به اصطلاح «اصلاح» گفته می‌شود و کاهش دست‌کم ۱۰ درصدی نسبت به بالاترین سطح در ماه آوریل است، بازگرداند.

ارزش سهام خرده‌فروشان بیشترین آسیب را دید زیرا سرمایه‌گذاران مطمئن بودند بازار ضعیف مشاغل مانع صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان خواهد شد. ارزش سهام فروشگاه مکیز ۵/۶ درصد سقوط کرد. ارزش سهام بخش مالی نیز به شدت سقوط کرد، به دلیل این نگرانی که وام‌گیرندگان در پرداخت اقساط خود مشکل خواهند داشت.

گزارش مشاغل دولت در ماه مه برای سرمایه‌گذارانی که در روزهای گذشته درمورد اقتصاد داخلی خوش‌بین‌تر شده بودند گزارشی ناخوشایند بود. وزارت کار آمریکا اعلام کرد کارفرمایان بخش خصوصی در ماه مه تنها ۴۱،۰۰۰ نفر را استخدام کرده‌اند که این میزان بسیار کمتر از استخدام ۲۱۸،۰۰۰ نفر در ماه آوریل و کمترین میزان از ژانویه تاکنون بود. این گزارش نشان داد بهبود اقتصادی هنوز قدرتی را که سرمایه‌گذاران انتظار دارند به دست نیاورده است. دولت آمریکا اعلام کرد در ماه مه به‌طور کلی ۴۳۱،۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است اما از این میزان ۴۱۱،۰۰۰ شغل به دلیل استخدام موقت کارمندان سرشماری توسط دولت ایجاد شده است. میزان کل شغل ایجاد شده در ماه مه بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بود. اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند کارفرمایان ۵۱۳،۰۰۰ شغل ایجاد خواهند کرد.

نرخ بیکاری از ۹/۹ درصد در ماه آوریل به ۷/۹ درصد در ماه مه کاهش یافت. این میزان اندکی بهتر از نرخ ۸/۹ درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود.

در این میان سخنگوی نخست وزیر جدید مجارستان شرایط اقتصادی این کشور را وخیم توصیف کرد. وی همچنین اعلام کرد دولت آماده است از بحرانی شبیه به بحران یونان اجتناب کند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۱/۳۲۳ واحد یا ۲/۳ درصد سقوط کرد و به ۹۷/۹۹۳۱ واحد رسید. این سومین کاهش بیش از ۳۰۰ واحدی شاخص داوجونز طی سال جاری بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۵/۳۷ واحد یا ۴/۳ درصد افت کرد و به ۸۸/۱۰۶۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۸۶/۸۳ واحد یا ۶/۳ درصد کاهش در رقم ۱۷/۲۲۱۹ واحد ثابت شد.

طی هفته گذشته، شاخص داوجونز ۲ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۲ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۷/۱ درصد سقوط کرد.