نائوتوکان نخست‌وزیر ژاپن شد

نائوتوکان نخست وزیر جدید ژاپن- عکس: Getty Images

از جمله برنامه‌های اقتصادی کان افزایش مالیات‌ و کاهش هزینه‌ها برای مبارزه با بدهی‌های ملی است گروه بین‌الملل‌- ‌نمایندگان پارلمان ژاپن نخست وزیر جدید این کشور را انتخاب کردند.

در پی کناره‌گیری یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر و رهبر سابق حزب حاکم دموکرات، روز جمعه، اعضای مجلس نمایندگان - مجلس سفلای پارلمان ژاپن - به نائوتو کان، رهبر جدید حزب دموکرات و وزیر دارایی پیشین به عنوان نخست‌وزیر جدید رای اعتماد دادند.

به گزارش منابع خبری از ۴۷۷ رای ریخته شده به صندوق در نشست روز جمعه مجلس نمایندگان، کان توانست ۳۱۳ رای به دست آورد. مجلس مشاوران - مجلس اعلای پارلمان ژاپن - هم انتصاب کان به سمت نخست وزیری را با ۱۲۳ رای از مجموع ۲۳۷ رای مورد تایید قرار داد. ساعاتی پیش از رای گیری برای انتخاب نخست وزیر جدید، استعفای یوکیو هاتویاما و اعضای کابینه او به طور رسمی اعلام شد.

هاتویاما چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد خود را مسوول کاهش حمایت مردم از دولت می‌داند و با قبول مسوولیت در این زمینه، از سمت رهبری حزب حاکم دموکرات و نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کند. دولت به رهبری یوکیو هاتویاما در روز ۱۶ سپتامبر-‌۲۵ شهریور-‌ سال گذشته، حدود ۹ ماه پیش، و در پی پیروزی چشمگیر حزب دموکرات در انتخابات مجلس نمایندگان تشکیل شد. این انتخابات به بیش از نیم قرن حکومت کمابیش بدون وقفه حزب راستگرای لیبرال دموکرات بر ژاپن خاتمه داد و قدرت را به حزب دموکرات، که یک حزب چپ میانه محسوب می‌شود، منتقل کرد.

مجلس نمایندگان با اکثریت آرا به نائوتو کان به عنوان نخست وزیر جدید رای اعتماد داد. بسیاری از ناظران پیروزی حزب دموکرات در انتخابات پارلمانی سال گذشته را به محبوبیت وعده‌های انتخاباتی رهبر حزب برای «ایجاد تغییرات» در سیاست‌های داخلی و خارجی ژاپن نسبت دادند. با این همه، در ماه‌های بعد مشخص شد که دولت جدید نمی‌تواند برخی از تغییرات را آن‌گونه که در جریان مبارزات انتخاباتی وعده داده بود، عملی کند.

از جمله این وعده‌ها، بستن پایگاه هوایی آمریکا در جزیره اوکیناوا بود که هاتویاما در اعلام کناره‌گیری از سمت نخست‌وزیری، به عنوان یکی از عوامل اصلی از دست دادن اعتماد عمومی نسبت به شخص خود از آن یاد کرد. دیگر وعده‌های حزب دموکرات در مبارزات انتخاباتی به اصلاح ساختار اداری، ایجاد تحولاتی در تشکیلات و فرآیندهای سنتی سیاسی و اجرای یک رشته برنامه‌های اقتصادی جدید ارتباط داشت.

همزمان با استعفای نخست‌وزیر سابق ژاپن، ایچیرو اوزاوا، دبیرکل حزب دموکرات نیز از سمت خود استعفا داد. نائوتو کان ۶۴ سال سن دارد و در موسسه تکنولوژی توکیو تحصیل کرده است. او در سال ۱۹۸۰ به عنوان یکی از نامزدهای فدراسیون سوسیالیست، که یک تشکل سیاسی کوچک و مدافع حفظ محیط زیست بود، وارد مجلس نمایندگان شد و پیش از این در سمت‌های وزیر بهداری و وزیر دارایی ژاپن خدمت کرده است.

انتخاب وزیر دارایی جدید ژاپن

در همین حال و به گزارش خبرگزاری کیودو، نائوتو کان، پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر ژاپن، یوشیهیکو نودا را به عنوان وزیر دارایی این کشور انتخاب کرد. نودا در دوران نخست‌وزیری هاتویاما، به عنوان معاون وزیر دارایی انجام وظیفه می‌کرد. او که ۵۲ سال سن دارد، از سیاست انضباط مالی حمایت می‌کند.

این در شرایطی است که نخست‌وزیر جدید ژاپن قصد دارد تا مالیات‌ها را افزایش و هزینه‌ها را کاهش دهد تا بدهی‌های ملی این کشور را، که بیشترین میزان در میان کشور‌های صنعتی به شمار می‌رود، کاهش دهد.