گروه بین‌الملل- بورس‌های جهان دیروز سه‌شنبه دچار کاهش شدند زیرا رشد تولیدات صنعتی چین در ماه مه کند شد و سرمایه‌گذاران نگران بودند که بودجه متزلزل دولت‌های اروپایی بهبود اقتصاد جهانی را تضعیف خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد تولیدات صنعتی چین به تازگی کند شده است این امر تایید می‌کند تولیدکنندگان و صادرکنندگان آسیایی نسبت به هرگونه کاهش تقاضا از طرف اروپا یا دیگر نقاط جهان آسیب‌پذیر هستند.

فروش آینده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۰/۱۳ واحد یا ۳/۱ درصد سقوط کرد. در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲ درصد، شاخص داکس آلمان ۶/۱ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۱ درصد کاهش یافت.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸۷/۵۶ واحد یا ۶/۰ درصد افت کرد و به ۸۳/۹۷۱۱ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با ۴/۰ درصد کاهش به ۱/۴۴۱۳ واحد رسید. در سئول، شاخص کاسپی کره جنوبی ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۰/۱۶۳۰ واحد رسید. شاخص اصلی تایوان ۲/۱ درصد افت کرد و به ۳۳/۷۲۸۹ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ نیز با ۴/۱ درصد کاهش در رقم ۹۵/۱۹۴۹۶ واحد ثابت شد.

نشانه‌های کندی رشد تولیدات صنعتی چین موجب کاهش شاخص‌ها در این کشور شد و شاخص‌ شانگهای کامپوزیت ۹/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۸/۲۵۶۸ واحد رسید.

ماساتوشی ساتو، تحلیل‌گر بازار از مرکز میزوهو در توکیو می‌گوید سرمایه‌گذاران همچنان درمورد تاثیر بحران بدهی اروپا بر بهبود اقتصادی جهان نگران هستند. وی افزود «سرمایه‌گذاران متقاعد نشده‌اند که این بحران به زودی پایان می‌یابد. با توجه به تردیدهای فزاینده درمورد بحران منطقه یورو، سرمایه‌گذاران خود را برای کاهش بیشتر ارزش یورو در برابر دلار آماده می‌کنند.»

لینوس ایپ کارشناس مرکز فرست شانگهای سکیوریتیز در هنگ کنگ می‌گوید اخبار منتشر شده درمورد تولیدات صنعتی چین اعتماد بازار را تضعیف کرد و بررسی‌ها نشان داد بهبود بخش صنعتی چین در ماه مه به دلیل کاهش تقاضا در داخل و خارج کند شده است. این امر زیاد خوب نیست چون کمتر از پیش‌بینی‌های بازارسهام بود.

جورج زیونر اقتصاددان ارشد بانک وی‌پی اظهار کرد پیش از آغاز بحران بدهی یونان، قیمت سهام در آسیا گران بود و کاهش اخیر بازارهای سهام این امر را اصلاح ‌کرد. این اصلاح بجا بود اما اکنون به نظر می‌رسد که اندکی بیشتر از حد معمول بوده است. بنابراین در بورس‌های آسیا پتانسیل‌هایی وجود دارد. اقتصاد جهان با پیشتازی آسیا درحال رشد است، آمریکا بعد از آسیا قرار دارد و منطقه یورو بعد از آمریکا.