گروه بین‌الملل- وال‌استریت که هنوز از بحران منطقه یورو رنج می‌برد، آخر هفته‌ای طولانی درپیش دارد تا بتواند پیش از مواجه شدن با اخبار اقتصادی و آمار ماهانه مشاغل از عملکرد ضعیف در ماه مه بهبود یابد. طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۶/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۳/۱۰۱۳۶ واحد رسید. اما شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به بخش تکنولوژی است ۲۶/۱ درصد رشد کرد و به ۰۴/۲۲۵۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز ۱۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۱/۱۰۸۹ واحد رسید. در ماه مه شاخص داوجونز ۹/۷ درصد سقوط کرد که این بدترین عملکرد ماهانه این شاخص از فوریه سال ۲۰۰۹ تاکنون و بدترین ماه مه برای شاخص داوجونز از سال ۱۹۴۰ تاکنون بود. در طول هفته گذشته افزایش اوایل هفته شاخص‌ها از میان رفت؛ زیرا نگرانی سرمایه‌گذاران از گسترش بحران مالی در منطقه یورو بعد از فروپاشی مالی یونان ادامه یافت. توجه سرمایه‌گذاران به اسپانیا و نجات بانک محلی کاجاسور توسط بانک مرکزی این کشور معطوف شد. مشکلات مالی در منطقه یورو موجب این نگرانی شد که این مشکلات می‌تواند تبدیل به یک بحران مالی جهانی شود همانند بحرانی که در سال ۲۰۰۸ و درپی ورشکستگی بانک سرمایه‌گذاری لمان‌برادرز آمریکا رخ داد.

ضربه بزرگ روز چهارشنبه به وال‌استریت وارد شد؛ یعنی زمانی که نشریه فایننشال تایمز کمی پیش از تعطیلی وال‌‌‌استریت گزارش داد چین، بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی جهان، درمورد دارایی‌هایش به صورت اوراق بدهی منطقه یورو تجدید نظر می‌کند. ارزش یورو به کمتر از ۲۲/۱ دلار رسید و شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای نخستین‌بار از اوایل ماه فوریه به کمتر از سطح ۱۰،۰۰۰ واحد رسید. اما روزپنج‌شنبه دولت چین این گزارش را تکذیب کرد و این امر موجب شد نگرانی درمورد منطقه یورو کاهش یابد و شاخص داوجونز ۸۵/۲ درصد رشد کند. روز جمعه مرکز رتبه‌بندی فیچ رتبه اعتبارات اسپانیا را کاهش داد و موجب سقوط شاخص‌ها در وال‌استریت شد.

مارک پادو از مرکز کانتور فیتزجرالد می‌گوید «به‌رغم نوسان بازارسهام، روند وال‌استریت درهفته گذشته بسیار بهتر از آن چیزی بود که در سه چهار هفته قبل شاهد آن بوده‌ایم.»

پس از عملکرد بد بازارسهام در ماه مه، سرمایه‌گذاران یک آخر هفته طولانی فرصت دارند تا نفسی تازه کنند. امروز دوشنبه بازارهای آمریکا به مناسبت روز یادبود تعطیل هستند. پس از تعطیلات سرمایه‌گذاران معیارهای مهم اقتصادی را دریافت خواهند کرد. روز سه‌شنبه گزارش هزینه ساخت و ساز، روز چهارشنبه فروش خودرو و روز پنج‌شنبه سفارشات کارخانه‌ای منتشر خواهد شد. اما انتشار آمار مشاغل در روز جمعه مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت؛ زیرا آنان تلاش می‌کنند تداوم بهبود اقتصادی را بسنجند. اکثر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند وزارت کار آمریکا افزایش ۵۰۰،۰۰۰ نفری تعداد افراد شاغل در بخش غیر کشاورزی را در ماه مه اعلام خواهد کرد.