استعفای معاون وزیر دارایی بریتانیا

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- روز شنبه، معاون وزیر دارایی و مسوول بودجه دولت ائتلافی و نوپای بریتانیا، دیوید لوز، به خاطر آنچه در این کشور «تخلفات مالی» نامیده می‌شود، مجبور به استعفا شد.

دیوید لوز پذیرفته است که با تظاهر به اجاره یک اتاق در منزل جیمز لوندی، توانسته است به مدت چند سال، حدود ۴۰ هزار پوند از پول مالیات‌دهندگان بریتانیایی را به عنوان هزینه مسکن دریافت کند. لوز می‌گوید مبلغ ۴۰ هزار پوند را به پارلمان پس داده و عذرخواهی کرده است. وی به مدت هشت سال به خاطر اجاره یک اطاق ازخانه متعلق به جیمز لوندی، که او را شریک زندگی‌اش معرفی کرده بود، هر ماه حدود ۹۵۰ پوند از دولت دریافت می‌کرد. اما لوز در مصاحبه‌ای که به‌تازگی با روزنامه بریتانیایی تایمز داشت خود را مجرد معرفی کرده بود. وی علت این پنهان‌کاری را مخفی نگاه‌داشتن همجنس‌گرایی‌اش عنوان کرده است.

در پی افشای این تخلف، دیوید کامرون، نخست‌وزیر دولت ائتلافی نیز با استعفای لوز موافقت کرد. دیوید لوز روز شنبه گفت: «نمی دانم چطور خواهم توانست وظیفه حیاتی‌ام در مورد بودجه و بررسی هزینه‌ها را انجام دهم و هم‌زمان با پیامدهای خصوصی و عمومی این افشاگری برخورد کنم.» از جمله مسوولیت‌های دیوید لوز تعیین موارد کاهش هزینه‌های دولت و به اجرا گذاشتن آنها بود. او در

این باره افزوده است: «نمی‌توانم از این واقعیت بگریزم که آنچه انجام داده‌ام غلط بوده است.»

دیروز، یکشنبه، ایان دانکن اسمیت، وزیر کار و بازنشستگی بریتانیا درباره استعفای لوز گفت: «دیوید لوز حق داشت که کابینه را ترک کند؛ اما استعداد آن را دارد که دوباره به دولت بازگردد.» وی ضمن ابراز تاسف بابت آنچه که در مورد لوز پیش آمده است، افزود با این عقیده لوز موافق است که او دیگر نمی‌تواند «شغل دشوار» نظارت بر کاهش هزینه‌ها را ادامه دهد آن‌هم درشرایطی که با مشکلات شخصی روبه‌رو است.

دیوید لوز، عضو حزب لیبرال‌دموکرات است و در مذاکرات این حزب با حزب محافظه‌کار برای تشکیل دولت ائتلافی حضور داشت.

نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال‌دموکرات و معاون کامرون ابراز امیدواری کرد که دیوید لوز در آینده به دولت بازگردد.