گروه بین‌الملل- همچنان که اروپا با بحران بدهی مبارزه می‌کند، اسپانیا رتبه اعتبارات A A A خود را در مرکز رتبه‌بندی فیچ از دست داد. بحران بدهی در اروپا سیاست‌گذاران را وادار کرد یک بسته نجات یک تریلیون دلاری را برای کشورهای ضعیف منطقه اختصاص دهند. براساس بیانیه‌ای از لندن منتشر شد این آژانس رتبه‌بندی رتبه اعتبارات اسپانیا را یک درجه کاهش داد و به AA+ رساند. اسپانیا از سال ۲۰۰۳ تاکنون رتبه بالایی در مرکز فیچ داشته است. مرکز استاندارد اند پورز نیز در ۲۸ آوریل رتبه اسپانیا را به AA کاهش داد.

برایان کولتن رییس رتبه‌بندی اروپا، خاورمیانه و آفریقای مرکزی فیچ در لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد، «فرآیند تنزل سطح بخش خصوصی و بدهی‌های خارجی به طور قابل ملاحظه‌ای در میان‌مدت نرخ رشد اقتصادی اسپانیا را کاهش خواهد داد.»

پیش‌بینی می‌شود اقتصاد اسپانیا که هنوز به دلیل ازمیان رفتن رونق ساخت و ساز متزلزل است، برای دومین سال منقبض خواهد شد. اسپانیا سومین کشور منطقه یورو با کسری بودجه بزرگ است و تلاش می‌کند کسری بودجه خود را کاهش دهد.

نخست وزیر اسپانیا خوزه رودریگز زاپاته‌رو که با کاهش دستمزد بخش دولتی متحدان سنتی خود را خشمگین کرده است نتوانست سرمایه‌گذاران را متقاعد کند که می‌تواند نظم را به بخش مالی بازگرداند.