ایسنا- مردم جمهوری چک دیروز (شنبه) در دومین روز از انتخابات سراسری که انتظار می‌رود باعث پایان تنش سیاسی به دلیل فروپاشی ائتلاف راست میانه در این کشور بیش از یکسال و نیم پیش شد، به پای صندوق‌های رای رفتند. این رای‌گیری ساعت هفت صبح دیروز (شنبه) (به وقت محلی) دوباره از سرگرفته شده است. انتظار می‌رود که اندکی پس از پایان این انتخابات نتایج نظرسنجی‌ها مشخص شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس اعلام رسانه‌های جمهوری چک شمار شرکت کنندگان در این انتخابات به طور غیرمعمولی زیاد بوده است. به طوری که خبرگزاری CTK که از سراسر حوزه‌های رای‌گیری اطلاعات جمع‌آوری کرده است گزارش داد که حدود ۵۰ درصد از واجدان شرایط رای دادن در اولین روز رای‌گیری، رای خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند.

آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۶ که طی دو روز برگزار شد، ۶۵ درصد بود. در همین حال یان فیش، نخست وزیر جمهوری چک پس از انداختن رای‌ خود گفت: از این موضوع بسیار خوشحال خواهم شد که یک دولت سیاسی کارآمد و آماده فعالیت با قیمومیت قوی هر چه زودتر تشکیل شود. با توجه به تاثیر بحران مالی جهانی، مسائل اقتصادی در راس موضوعات مورد بحث رقابت‌های انتخاباتی میان سوسیال دموکرات‌های چپ گرا (CSSD) و دموکرات‌های مدنی راست گرا (ODS) بود. به‌رغم تحلیل‌هایی که از طرح تدابیر سختگیرانه دموکرات‌های راست‌گرا شد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سوسیال دموکرات‌ها احتمالا با کسب ۳۰ درصد حمایت‌ها در راس قرار خواهند گرفت. این در حالی است که هنوز نتوانسته‌اند اکثریت را به دست آورند.