فارس- صندوق بین‌المللی پول دولت مصر را با بدهی ۱۴۳ میلیارد دلاری بدهکارترین دولت در منطقه خاورمیانه معرفی کرد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی»، آمار مربوط به میزان کل بدهی‌های دولتی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را اعلام کرده است. بر اساس این گزارش مصر بدهکارترین کشور در میان ۲۹ کشور منطقه شناخته شده است.

بدهی‌های دولتی این کشور بالغ بر ۱۴۳ میلیارد دلار در پایان سال ۲۰۰۹ اعلام شده است.

پس از این کشور دولت عراق با ۱۷/۹۳ میلیارد دلار بدهی، پاکستان با بدهی ۵/۹۲ میلیارد دلاری، امارات با بدهی ۷/۶۰ میلیارد دلاری و عربستان با بدهی ۲/۶۰ میلیارد دلاری نیز به ترتیب رتبه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول مجموع بدهی‌های دولت ایران در پایان سال ۲۰۰۹ را نیز ۵۴/۵۳ میلیارد دلار اعلام کرده است و از این نظر ایران را در رتبه ششم منطقه‌ای قرار داده است.

بدهی‌های دولتی ایران در سال ۲۰۰۹ نسبت به سال قبل از آن ۱۰۰ میلیون دلار کاهش داشته و پیش‌بینی شده است بدهی های دولت ایران در سال ۲۰۱۰ نیز ۶۲۰ میلیون دلار کاهش پیدا کند و به ۹۲/۵۲ میلیارد دلار برسد.

حجم کل بدهی‌های دولتی در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۷۶۶ میلیارد دلار اعلام شده است. میزان بدهی‌های دولتی در سایر کشورهای منطقه در سال ۲۰۰۹ عبارت است از: الجزایر ۱/۲۱ میلیارد دلار، بحرین ۴۷/۵ میلیارد دلار، کویت ۶/۷ میلیارد دلار، عمان ۵/۳ میلیارد دلار، قطر ۱/۳۳ میلیارد دلار، سودان ۸/۴۳ میلیارد دلار، یمن ۸/۱۲ میلیارد دلار، جیبوتی ۶۰۰ میلیون دلار، اردن ۱/۱۵ میلیارد دلار، لبنان ۱/۵۱ میلیارد دلار، موریتانی ۹/۳ میلیارد دلار، مراکش ۵/۴۲ میلیارد دلار، سوریه ۲۷/۱۵ میلیارد دلار، تونس ۹۷/۱۸ میلیارد دلار، آذربایجان ۲۱/۵ میلیارد دلار، قزاقستان ۲۹/۹ میلیارد دلار، ترکمنستان ۵۳۰ میلیون دلار، ازبکستان ۷/۳ میلیارد دلار، ارمنستان ۴۶/۳ میلیارد دلار، گرجستان ۴ میلیارد دلار، قرقیزستان ۶/۲ میلیارد دلار و تاجیکستان ۶۵/۱ میلیارد دلار.

لیبی نیز به عنوان تنها کشور منطقه هیچ بدهی دولتی نداشته است.