گروه بین‌الملل- رفیعه هراتی: دیروز یکشنبه یک مقام ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد همچنان که دولت‌ها سیاست اقدامات پیشگیرانه را به جریان می‌اندازند، بحران مالی اروپا کمترین تاثیر را بر بهبود اقتصادی جهان دارد. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در آستانه مذاکرات دو روزه با مقامات چینی با خبرنگاران سخن گفت. در این مذاکرات درمورد مشکلات مالی اروپا و نیاز به تداوم تلاش‌ها برای موازنه مجدد رشد اقتصادی جهان بحث می‌شود.

تصور می‌شود که چین افزایش ارزش یوآن را به دلیل این نگرانی که به صادرات این کشور به اروپا آسیب وارد خواهد شد به تاخیر می‌اندازد. این مقام آمریکایی تکرار کرد که اختیار با چین است که درمورد ثابت نگه‌داشتن ارز خود چه اقدامی انجام دهد، اما وی امیدوار است پکن مصرف داخلی را قوی نگه دارد تا برای رشد اقتصادی کمتر به صادرات وابسته باشد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا تیموتی گیتنر و وزیر امور خارجه هیلاری کلینتون ریاست هیاتی ۲۰۰ نفره از مقامات آمریکایی را در مذاکرات استراتژیک و اقتصادی بر عهده دارند. این مذاکرات روز دوشنبه آغاز ‌شد. بنا به گزارش بلومبرگ گفته می‌شود قرار است وزیر خزانه‌داری آمریکا تیموتی گیتنر در این مذاکرات اعلام کند که بحران بدهی‌های اروپا تاثیر کمی بر روند احیای اقتصادی جهان می‌گذارد. پس از پایان این مذاکرات در روز سه‌شنبه، گیتنر به انگلستان و آلمان سفر می‌کند تا با مقامات در لندن، فرانکفورت و برلین درمورد تلاش برای تثبیت بازارهای آشفته که موجب فرار سرمایه‌گذاران و کاهش ارزش یورو شده است، گفت‌وگو کند. مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا تعهد اروپا به مبارزه با بحران را ستود و اطمینان داد سیاست‌گذاران قادر خواهند بود خطرات اقتصادی منطقه را مدیریت کنند. گفت‌وگوهای پکن محدوده وسیعی از مسائل اقتصادی را دربر می‌گیرد، اما تاکید آمریکا بیشتر از آن که بر افزایش ارزش یوآن باشد بر برطرف کردن حساسیت‌های تجاری خواهد بود. پکن به منظور ثابت نگه‌داشتن رشد اقتصادی خود از اواسط سال ۲۰۰۸ تاکنون ارزش یوآن را در برابر دلار ثابت نگه‌داشته است. مقام آمریکایی خاطر نشان کرد: رشد اقتصادی چین به جای اتکا به صادرات، به طور فزاینده به دلیل هزینه بیشتر مصرف‌کننده در داخل افزایش داشته است و واشنگتن می‌خواهد ببیند که این روند ادامه می‌یابد و تقویت می‌شود. به طور کلی افزایش ارزش یوآن موجب می‌شود کالاهای وارداتی آمریکایی برای خریداران چینی ارزان‌تر شود و این امر تداوم مصرف بیشتر در چین را به همراه دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا انتشار گزارش روش‌های تجاری شریک اصلی تجاری خود را که قرار بود اواسط آوریل منتشر شود به تعویق انداخت. این گزارش احتمالا چین را به دستکاری در ارزش پول این کشور متهم می‌کرد.