گروه بین‌الملل- وزرای دارایی اتحادیه اروپا خواستار اعمال مجازات سخت بر کشورهای دارای بدهی بالا شدند و ایجاد مکانیسمی برای مدیریت عدم بازپرداخت بدهی‌های دولتی را رد کردند و اعلام کردند هیچ یک ازکشورهای عضور یورو اجازه عدول از بازپرداخت بدهی‌هایش را نخواهد داشت. وزرای دارایی اتحادیه اروپا پس از اختصاص ۸۶۰ میلیارد یورو(۱/۱ تریلیون دلار) برای توقف بحران بدهی اروپا، تعهد کردند نقایص سیستم جریمه منطقه یورو را برای کشورهای دارای بدهی‌های مهارنشدنی اصلاح کنند.

روز جمعه رییس اتحادیه اروپا هرمن فون رمپوی پس از جلسه چهار ساعته در بروکسل گفت «مجازات‌های جدیدی را بیش از آنچه اکنون اعمال می‌شود اعمال خواهیم کرد. همه آماده پذیرش پیمان ثبات و رشد اقتصادی هستند.»

مذاکرات درمورد اصلاح مدیریت اقتصادی اروپا پس از آن روی داد که صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل، حمایت پارلمان را برای سهم ۱۴۸ میلیارد یورویی این کشور در صندوق تثبیت بدهی ۴۴۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به دست آورد. در این میان، اسپانیا برای نخستین‌بار از بازگشت به دموکراسی در سال ۱۹۷۸ تاکنون کاهش دستمزد بخش دولتی را تصویب کرد و پیش‌بینی رشد اقتصادی برای سال آینده را کاهش داد.

فون رمپوی می‌گوید: «برای تکرار تخلف از کاهش کسری بودجه منطقه یورو که ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی است مجازات‌های مالی و غیرمالی در نظر گرفته می‌شود.»

بر اساس پیمان رشد و ثبات که توسط آلمان مطرح شده است، کشورهایی که بدهی آنها بیش از حد مجاز است با جریمه‌ای به اندازه ۵/۰ درصد از تولید ناخالص داخلی مواجه خواهند شد. طی عمر یازده ساله یورو هیچ کشوری جریمه نشده است. آلمان و فرانسه در سال ۲۰۰۵ پس از آن که کسری بودجه آنها به مدت سه سال متوالی از حد مجاز فراتر رفت، برای تضعیف این قانون تلاش کردند. یونان که با کسری بودجه ۶/۱۳ درصدی در سال گذشته آغازگر بحران اروپا بود، اعلام کرد با درخواست آلمان مبنی بر محروم کردن کشورهای دارای بدهی بالا از حق رای در برخی تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا مخالفت می‌کند.

وزیر دارایی یونان، پاپاکنستانتیونو می‌گوید: «تردیدهای زیادی دراین مورد وجود دارد و ما تنها کشوری نیستیم که در موردمان عدم اطمینان وجود دارد.»

طرح‌های کمیسیون اروپا هماهنگی اتحادیه اروپا را طی فرآیند بودجه نویسی سالانه هر کشور افزایش می‌دهد و مجازات را برای کشورهایی که نتوانند در دوران خوب اقتصادی کسری بودجه خود را متوازن کنند، افزایش می‌دهد.

آلمان یک برنامه نه قسمتی دارد که در آن طرح‌های کمیسیون اروپا را شرح داده است و طرح‌های خود را نیز به آن اضافه کرده است که از آن جمله از کشورهای یورو خواسته است اصلاح تراز بودجه را به تصویب برسانند.