گروه بین‌الملل- شادی آذری: مقامات ارشد انگلیس از جمله وزیر امور خارجه جدید این کشور، ویلیام هاگ، دیروز پس از ورود به خاک افغانستان هشدار دادند که انگلستان می‌خواهد هرچه زودتر نیروهای خود را از خاک افغانستان خارج کند. قرار است وزیر امور خارجه جدید انگلیس، ویلیام هاگ، وزیر دفاع جدید، لیام فاکس و وزیر جدید توسعه بین‌المللی، اندرو میچل در نخستین سفر خود به افغانستان از زمان شکل‌گیری دولت ائتلافی جدید بریتانیا در ماه جاری، با رییس‌جمهوری افغانستان، حامد کرزی دیدار کنند. در شرایطی که حضور حدود ۱۰،۰۰۰ نیروی نظامی بریتانیا در جنگ علیه شبه‌نظامیان طالبان وارد نهمین سال خود شده است، وزیر امور خارجه جدید انگلیس، افغانستان را ضروری‌ترین اولویت نخست کشورش خوانده است. فاکس در مصاحبه‌ای با روزنامه تایمز پیش از رسیدن به کابل گفت که دیدار مقامات ارشد کشورش از افغانستان با هدف تسریع خروج نیروهای بریتانیایی از این کشور انجام می‌شود. وی افزود که هیچ نیروی جدیدی به این کشور اعزام نخواهد شد. وزیر دفاع جدید بریتانیا گفت: «برای ما لازم است که بپذیریم نیروهای ما هم‌ اکنون محدود است و من ترجیح می‌دهم سربازانمان هر چه زودتر به خانه بازگردند.» وی افزود: «ما مجبوریم که انتظارات و زمان‌بندی‌ها را دوباره تعریف کنیم.» فاکس گفت: «اکنون تمرکز ما بر امنیت ملی معطوف است. ما پلیس جهان نیستیم. ما برای سیاست‌ آموزش، آن‌هم در این کشور ویران قرن سیزدهمی در افغانستان نیستیم. ما به خاطر مردم بریتانیا و منافع بین‌المللی خودمان اینجا هستیم تا مورد تهدید قرار نگیرند.»

با توجه به آنکه کرزی تعهد کرده است که نیروهای افغان مسوولیت امنیت کشور را تا سال ۲۰۱۴ بر عهده بگیرند، فاکس گفت ما بررسی می‌کنیم که آیا می‌توانیم آموزش‌هایمان را تا آن زمان پایان دهیم یا خیر.» وی افزود: «وقتی پروازمان فرود آید، می‌خواهم با افراد آنجا، آموزش‌دهندگانمان، صحبت کنم تا ببینم آیا می‌توان بدون کاستن از کیفیت، آموزش‌ها را سرعت بخشید یا نه.»

سخنان صریح وزیر دفاع بریتانیا پس از آن منتشر شد که وی خبر مرگ یک تن از افراد نیروی دریایی سلطنتی انگلستان را در جنوب افغانستان در روز جمعه اعلام کرد. این حادثه تعداد نفرات سربازان کشته شده بریتانیایی در افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون را به ۲۸۶ تن رساند.

از زمان سرنگونی حکومت طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱، در مجموع ۱۷۷۸ تن از نیروهای خارجی در جنگ افغانستان جان باخته‌اند که ۱۰۸۱ تن از آنان آمریکایی بوده‌اند. پس از آمریکا، بریتانیا دومین کشور ارسال‌کننده نیرو و کمک به افغانستان بوده است. قرار است ناتو که در مجموع با نیروهای آمریکایی ۱۳۰،۰۰۰ نیرو در افغانستان دارد، تعداد نفرات خود را در افغانستان تا ماه اوت به ۱۵۰،۰۰۰ نفر افزایش دهد. اما ناتو روز جمعه اعلام کرد که قرار است حدود ۸،۰۰۰ نیروی انگلیسی که در هلمند حضور دارند، تحت کنترل عملیاتی آمریکا قرار گیرند. گفته شده است که این اقدام بخشی از بازسازی نیروهای ناتو در منطقه ناآرام جنوب افغانستان است که قلب تپنده طالبان محسوب می‌شود و درگیری‌ها در آن بسیار خشونت‌بار است. از سوی دیگر هاگ، وزیر امور خارجه جدید انگلیس پیش از رسیدن به کابل گفت که استراتژی جدید ژنرال استنلی مک‌کریستال، رییس نیروهای ناتو در افغانستان، در مقابله با شبه‌نظامیان نیازمند «زمان و حمایت» است تا پیروز شود. وی افزود: «ما اینجا در افغانستان هستیم تا این موضوع را در اولین فرصت تشریح کنیم.» او خاطر‌نشان کرد که افغانستان به عنوان یک اولویت امور خارجه انگلستان «وقت، انرژی و تلاش زیادی را از ما می‌طلبد و به همین دلیل مهم است که وزرای ما درک کاملی از این موضوع داشته باشند.»

اهمیت افغانستان برای دولت جدید انگلستان زمانی بوضوح مشاهده شد که کرزی، اولین رهبر یک کشور خارجی بود که در شنبه هفته گذشته با دیوید کامرون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا دیدار کرد.