سقوط مرگبار در جنوب هند

عکس: AFP سقوط هواپیما در جنوب هند

بر اثر این حادثه حدود ۱۷۰ نفر کشته‌شدند اما هشت نفر نجات یافتند

گروه بین‌الملل‌-‌یک هواپیمای خطوط هوایی ایر ایندیا اکسپرس که از دبی به هند رفته بود دقایقی پس از فرود در فرودگاهی در جنوب این کشور از باند خارج شد و پس از رسیدن به بالای تپه‌ای که فرودگاه شهر مانگالور در آن قرار دارد، در منطقه جنگلی پایین این دره سقوط کرد.

به گفته مسوولان محلی، بر‌اثر این حادثه حدود ۱۶۰ مسافر و ۶ خدمه از سرنشینان هواپیما جان خود را از دست داده‌اند و هشت نفر نجات یافته‌است. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، گاپول‌هوسا، یکی از مقامات بلند‌پایه پلیس که در محل سانحه حاضر شده بود به شبکه NDTV، یکی از شبکه‌های خصوصی هند، گفت: «‌هواپیما به قطعات بسیار زیادی تبدیل شده است.» به گفته این مقام پلیس، گروه‌های امداد و نجات در حال تلاش برای مهار آتش و دود ناشی از سقوط این هواپیما هستند.

مقامات این خطوط هواپیمایی که مالک آن دولت هند است و از نظر مالی دچار مشکلات زیاد است در این‌باره گفت که هشت نفر از این حادثه جان سالم به در برده‌اند و از میان لاشه‌های هواپیما نجات یافتند.

یکی از کسانی که توانست از این حادثه جان سالم به در ببرد از تخت بیمارستان به خبرنگار یک تلویزیون محلی گفت: «‌به محض فرود ما در فرودگاه، چرخ هواپیما منفجر شد.» او ادامه داد: «‌سه ثانیه بعد یک انفجار به وقوع پیوست و درون هواپیما پر از دود شد.» این بازمانده حادثه سقوط هواپیما اضافه کرد که موفق شد از شکاف ایجاد شده در بدنه هواپیما خارج شود.»

به نظر می‌رسد که این حادثه هوایی در فرودگاهی که دارای باند کوتاه و نه چندان عریض فرود هواپیما‌هاست، در زمینی مسطح احداث شده و اطراف آن را صخره فرا‌گرفته است، منجر به ایجاد بحث‌هایی درباره استاندارد‌های امنیت پرواز در هند شود، کشوری که بخش صنعت هوایی در آن به شدت در حال گسترش است. برخی از کارشناسان امنیت پرواز در هند در سال‌های اخیر نسبت به خطوط هوایی این کشور، فرودگاه‌ها و مقررات پرواز ابراز نگرانی کرده‌اند. سال گذشته در فرودگاه بمبئی، پایتخت تجاری هند، نزدیک بود سه بار میان هواپیما‌ها برخورد اتفاق بیفتد که البته چنین اتفاقی هرگز رخ نداد.

این در شرایطی است که صنعت هوایی هند به دلیل اتفاقاتی شرم‌آور همواره مورد انتقاد بوده‌است. از جمله این اتفاقات می‌توان به درگیری میان خلبان و سرپرستان امنیت هواپیما در یک پرواز اشاره کرد که بنا به گزارش‌های رسیده هواپیما‌ دقایقی بدون خلبان به مسیر خود ادامه داده بود. در ماه سپتامبر، یک پرواز ایر ایندیا که قرار بود به سمت تورنتو پرواز کند ۱۱ ساعت دچار تاخیر شد و این در حالی بود که خدمه‌های هواپیما در جستجوی موشی بودند که از هواپیما بالا رفته بود. تصاویر تلویزیونی از محل حادثه دیروز نشان می‌داد که گروه‌های امداد در تلاش هستند تا از میان دود و شعله‌های لاشه هواپیمای بویینگ ۷۳۷ بازماندگان را نجات دهند و بازماندگان بر روی برانکارد در حال انتقال به سوی بیمارستانی محلی هستند. تلویزیون نشان داد که شش یا هفت نفر به بیمارستان منتقل شده‌اند. همزمان با حرکت اعضای گروه بازرسی به سمت بدنه در حال سوختن هواپیما، کارشناسان اعلام کردند که ساختار غیر ‌معمول باند فرود هواپیما، فرود در این باند را پیچیده کرده‌است.

کاپیل کائول، مدیر اجرایی هند و خاورمیانه در مرکز هوانوردی آسیا و اقیانوس آرام که یک گروه تحقیقاتی است در همین زمینه گفت که اشتباهات خلبان ممکن است یکی از دلایل سقوط این هواپیما باشد. او اضافه کرد که خلبان دارای ۷۵۰۰ ساعت تجربه پرواز بود که ۳۵۰۰ ساعت آن پرواز با همین هواپیمای بویینگ ۷۳۷ است. اما خلبان ممکن است که آستانه فرود خود را گم کرده باشد، جایی که مهمترین نقطه قابل استفاده در باند فرودگاه برای فرود هواپیماست. این کارشناس پرواز اضافه کرد که این قبیل اشتباهات همواره به سقوط هواپیما منجر نمی‌شود اما این فاجعه به دلیل آنکه فرودگاه مانگالور در یک زمین مسطح که اطراف آن را دره فرا‌گرفته قرار دارد، رخ داده‌است.

با وجود سانحه اخیر، کارنامه امنیت هوایی ایر‌ایندیانا اکسپرس در ده سال گذشته، کارنامه‌ای مثبت بوده است. بزرگترین سانحه هوایی هند پیش از این در ژوئیه سال ۲۰۰۰ میلادی در شهر پاتنا اتفاق افتاد که به مرگ ۵۰ نفر منجر شد.

عکس: AFP