گروه بین‌الملل‌-‌ دنیس بلر، مدیر اداره اطلاعات ملی ایالات‌متحده که توسط باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا به این سمت انتخاب شده‌بود، پس از ۱۶ ماه و به دلیل ناکامی‌های اطلاعاتی از سمت خود کناره‌گیری کرد. به گزارش بی.‌بی.‌سی، دریاسالار دنیس بلر گفت که این استعفا را به اطلاع اوباما رسانده است.

دوران ریاست بلر بر مدیر اداره اطلاعات آمریکا با وقایعی همچون کشتار پایگاه نظامی فورت هوتینگ، عملیات نافرجام عمر فاروق عبدالمطلب در روز کریسمس و همچنین توطئه انفجار خودرویی در نزدیکی میدان تایمز نیویورک توسط فیصل شهرزاد همراه بود.

اوباما روز پنجشنبه گفت که از رهبری دریاسالار بلر و خدمات قابل توجه او سپاسگزار است.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد، آورده است: «‌در دوران ریاست بلر بر سازمان اطلاعات آمریکا، جامعه اطلاعاتی ما عملکردی قابل احترام و تاثیر‌گذار از خود به جا گذاشت، آن‌هم درست در زمانی که ما چالش‌های امنیتی بزرگی داشتیم و من حس هدفمند‌بودن و وطن‌پرستی بلر را ارج می‌نهم.»

دریا‌سالار بلر پس از آن به شدت مورد انتقاد قرار گرفت که پس از عملیات تروریستی ناکام روز کریسمس گفت که گروه ویژه بازجویی که پیش از این وعده تشکیل آن داده شده‌بود، هنوز ایجاد نشده‌است.

ضربه نهایی به ادامه حضور بلر در اداره ملی اطلاعات آمریکا چند روز پیش و پس از آن وارد شد که کمیته اطلاعاتی سنا اعلام کرد ناکامی سیستماتیک در سراسر سازمان اطلاعاتی ایالات‌متحده حاکم است.

بلر در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد آورده است که با کمال تاسف امروز به رییس‌جمهوری اطلاع دادم که از روز جمعه از سمت مدیر اداره اطلاعات ملی کناره‌گیری می‌کنم. مقامات رسمی بلند‌پایه در همین رابطه به بی.‌بی.‌سی گفتند که شماری از نامزد‌های قدرتمند اخیرا مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند تا جایگزین بلر شوند. دنیس بلر دریاسالار بازنشسته نیروهای دریایی آمریکا و سومین مدیر اداره اطلاعات ملی این کشور است. این اداره پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ و با هدف تقویت و هماهنگی بیشتر بین سازمان‌های پر‌شمار اطلاعاتی این کشور تشکیل شد. اما استعفای بلر حاکی از آن است که این اصلاحات اطلاعاتی هنوز به‌طور کامل اجرا نشده است. این در شرایطی است که برخی از جمهوری‌خواهان از عملکرد بلر در زمان ریاستش بر سازمان ملی اطلاعات آمریکا دفاع می‌کنند. مشخص نیست که چه کسی قرار است جانشین بلر شود.