نخست‌وزیر تایلند مقررات منع آمد و شد در بانکوک را تمدید کرد

گروه بین‌الملل‌- ‌نخست‌وزیر تایلند دیروز اعلام کرد که دستور مقررات منع رفت‌و‌‌آمد را در بانکوک تمدید کرده ‌است. این دستور پس از سرکوب گسترده تظاهرات ضد دولتی در پایتخت و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان صادر شد، با این همه بسیاری بر این باورند که این کشور پادشاهی که دچار تفرقه و دو‌دستگی فراوان شده‌است، با چالش‌های بسیار فراوانی روبه‌رو است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آبهیست وجاجیوا، نخست‌وزیر تایلند دیروز پس از آنکه موفق شد معترضان «‌پیراهن قرمز» را سرکوب کند، اعلام پیروزی کرد. پیراهن قرمز‌ها هم پس از آنکه رهبرانشان تسلیم شدند شروع به اقدامات جنون‌آمیز و غارت اموال شهر کردند. روز پنجشنبه مقامات امنیتی تایلند هشدار دادند که با وجود تلاش نیروهای ارتش طی روز و شب گذشته برای «بازگرداندن امنیت به کشور»، هنوز هم تعدادی از «تندروهای مسلح» مخالف دولت در چند ساختمان در نزدیکی معبدی در بانکوک، پایتخت، پناه گرفته‌اند و در نتیجه نقاط اطراف این محل همچنان نا‌امن است.

از سوی دیگر نخست‌وزیر تایلند دیروز وعده داد تا تحقیقات مستقلی در مورد «همه حوادث» رخ داده اخیر مربوط به معترضان قرمزپوش انجام بدهد. او دیروز در نطقی تلویزیونی گفت: «‌همشهریان! همه ما در یک خانه زندگی می‌کنیم. اکنون به خانه ما صدمه وارد شده است. باید به یکدیگر کمک کنیم. مطمئنا می‌توانیم خسارات ناشی از لطمات وارد شده به تاسیسات زیربنایی و ساختمان‌ها را مرمت کنیم، اما موضوع مهم این است که باید اتحاد میان مردم تایلند احیا شود و لطمات احساسی نیز بر‌طرف شوند.» با این حال او اعتراف کرد که «چالش‌های فراوانی» برای غلبه بر اختلافات سیاسی در این کشور وجود دارد که به گفته نخست وزیر تایلند می‌تواند تحت طرح سازش پنج ماده‌ای که پیش‌تر اعلام شده، حل و فصل شود. وجاجیوا اضافه کرد که ‌این طرح براساس اصول مشارکت دموکراسی و عدالت بنا نهاده شده است که شامل اصلاحات اقتصادی و رسانه‌ای و کاهش اختلافات اقتصادی و اجتماعی در جامعه تایلند است.