دنیای اقتصاد - سرانجام باراک اوباما موفق شد مهم‌ترین لایحه اقتصادی خود را که ضمنا در نوع خود طرح بی‌سابقه‌ای برای دوران پس از بحران بزرگ دهه 30 محسوب می‌شود، البته با رای ضعیف 59 در برابر 39 از تصویب سنا بگذراند.این لایحه که در برگیرنده روش‌های تازه‌ای برای مقابله با ریسک‌های تحمیلی بازار مالی بر اقتصاد است، کشمکش کم‌سابقه‌ای را در کنگره آمریکا ایجاد کرد که به اعتقاد اوباما، ریشه در لابی وسیع بخش مالی آمریکا برای جلوگیری از تصویب این لایحه داشت. بلافاصله پس از تصویب این لایحه، باراک اوباما با قرائت بیانیه‌ای در محوطه کاخ سفید، خوشحالی خود را از آنچه وی شکست تلاش‌های لابی گران وال‌استریت برای نابودی این لایحه توصیف کرد ابراز نمود. به گفته اوباما، با تصویب این لایحه، آمریکایی‌ها دیگر مجبور نخواهند بود هزینه اشتباهات وال‌استریت را متحمل شوند.در جریان بحران مالی سال 2008 دولت آمریکا مجبور به کمک‌های وسیع به بنگاه‌های بزرگ مالی برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد شد که منبع آن از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی بود.

تصویب طرح اصلاح وال‌استریت در سنای آمریکا
براساس این طرح بیشترین تغییرات و اصلاحات از دهه 1930 در وال‌استریت اعمال می‌شود
شادی آذری
سنای آمریکا طرحی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن بیشترین تغییرات و اصلاحات از دهه 1930 میلادی تاکنون در وال‌استریت اعمال می‌شود.
این طرح که پنجشنبه شب با ۵۹ رای مثبت در برابر ۳۹ رای منفی به تصویب رسید، می‌بایست پیش از تبدیل شدن به قانون با نسخه‌ای دیگر که توسط مجلس نمایندگان ارائه می‌شود، مطابقت داده شود.
این لایحه که تصویب آن پیروزی بزرگی برای باراک اوباما محسوب می‌شود، راه‌های تازه‌ای را برای نظارت بر خطرات بالقوه مالی ایجاد می‌کند و انحلال شرکت‌های بزرگ رو به ورشکستگی را آسان می‌سازد.
باراک اوباما که تصویب این لایحه را جزو اولویت‌های سیاست داخلی خود قرار داده بود، قول داد که آمریکایی‌ها هرگز دوباره تاوان «اشتباهات وال‌استریت را نخواهند داد.» وی افزود که وال‌استریت تلاش کرد تا این لایحه را با شکست مواجه سازد، اما موفق نشد.
اوباما گفت که بخش مالی بارها تلاش کرده بود این اصلاحات را با استفاده از لابی‌گران و صرف میلیون‌ها دلار تبلیغات متوقف کند. او در بیانیه خود که در محوطه کاخ سفید قرائت کرد، گفت: «امروز، فکر می‌کنم منصفانه است بگوییم که این تلاش‌ها شکست خورده است.»
براساس این طرح، یک سازمان ناظر ایجاد خواهد شد و هدف آن ایجاد اصلاحات در بازار پیچیده مالی است. این طرح قادر خواهد بود از ایجاد بانک‌های بزرگ جلوگیری کند و از وام‌گیرندگان خواهد خواست ثابت کنند که قادر به بازپرداخت وام خود هستند.
این شرایط حتی برای متقاضیان وام‌های ضروری چون وام مسکن هم الزامی خواهد بود. این طرح پس از آن تنظیم شد که بحران اقتصادی سال‌های 2007 تا 2009 دولت آمریکا را وادار به کمک‌های هنگفت به شرکت‌های بزرگ مالی برای جلوگیری از ورشکستگی آنها کرد.
اما ریچارد شلبی سناتور جمهوری‌خواه که با لایحه مخالف بود، گفت: «آثار تصمیم هایی که گرفته‌ایم تا دهه‌ها بر زندگی مردم آمریکا باقی خواهد بود.» ولی هری رید، رهبر اکثریت حزب دموکرات سنا در این‌باره گفت: «این لایحه به وال‌استریت می‌گوید دیگر نمی‌توانی بی‌باکانه با پول مردم بازی کنی.» هنوز این لایحه نهایی نشده است و باید با نسخه‌ای که در ماه دسامبر به تصویب مجلس نمایندگان رسیده است، مطابقت داده شود.
بارنی فرنک سرپرست یک هیات مهم مجلس نمایندگان گفت که شاید اوباما بتواند این لایحه را تا پیش از تعطیلی چهارم جولای امضا کند. روز چهارشنبه جمهوری‌خواهان با کمک دو دموکرات رای نهایی سنا به این طرح را مسدود کرده بودند. اما روز پنجشنبه یک رای 60 به 40 توانست به چندین ماه کشمکش بر سر این برنامه که بزرگترین برنامه نظارت بر موسسات مالی از دهه 1930 تاکنون است، پایان دهد. این طرح به این دلیل در بین مردم آمریکا از محبوبیت بالایی برخوردار است که قوانین سخت‌گیرانه‌ای را برای وال‌استریت وضع می‌کند.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در باغ رز کاخ سفید - عکس: رویترز