گروه بین‌الملل- قراردادهای نفتی ماه ژوئن که روز پنجشنبه منقضی شد، با ۸۶/۱ دلار کاهش به بشکه‌ای ۰۱/۶۸ دلار رسید. این درحالی بود که در ابتدای معاملات این روز قیمت نفت رقم ۲۴/۶۴ را نیز ثبت کرد که کمترین سطح از ماه جولای گذشته تاکنون بود. اما دیروز جمعه قیمت نفت با کمی کاهش به بشکه‌ای کمتر از ۷۰ دلار رسید زیرا سرمایه‌گذاران نگران بودند بحران مالی اروپا بهبود اقتصادی جهان و تقاضا برای نفت را تضعیف خواهد کرد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه جولای به ۸۰/۶۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنجشنبه ارزش قراردادهای ماه جولای با ۶۸/۱ دلار کاهش در رقم ۸۰/۷۰ دلار ثابت شد.

قیمت نفت در ماه جاری حدود ۲۰ درصد سقوط کرده است زیرا اعتماد سرمایه‌گذاران کاهش یافته است به دلیل آن که این نگرانی وجود دارد که کاهش شدید هزینه‌ها توسط دولت‌های یونان، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال به رشد اقتصادی اروپا لطمه وارد خواهد کرد.

مرکز کپیتال اکونومیکس در گزارشی عنوان کرد «مشکلات منطقه یورو یادآور آن است که بحران مالی جهان تا اندازه‌ای حل شده است و بحران از بخش بانکی به بودجه‌های دولتی منتقل شده است. اگر اتفاقی رخ ندهد، این تصور اشتباه است که قیمت کالا به سطح پیش از بحران باز خواهد گشت.» مرکز کپیتال اکونومیکس اعلام کرد پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت خام در پایان سال جاری به بشکه‌ای ۶۰ دلار سقوط خواهد کرد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژوئن قیمت نفت کوره به ۸۹۵۵/۱ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۹۵۹۱/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۹۵/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۲۸/۷۱ دلار در هر بشکه معامله شد.