مرکل: اروپا با آزمونی تاریخی روبه‌روست

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان/ عکس: AP

سقوط یورو بازهم رکورد چهارساله را شکست

شادی آذری

دیروز، چهارشنبه، همزمان با کاهش دوباره ارزش یورو و رسیدن آن به پایین‌ترین حد طی چهار سال اخیر، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان گفت که اروپا در تلاش خود برای حمایت از یورو با آزمونی «حیاتی» مواجه است که در تاریخ بی‌سابقه است. وی در عین حال خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تر و سخت‌گیری بیشتر بر بودجه‌های دولتی کشورهای منطقه شد. مرکل به قانونگذاران گفت: این اشتباه سهوی در امور مالی جهان نیاز بود تا «برتری سیاست» در بحران بدهی‌ها به اثبات برسد. او خطاب به مجلس آلمان گفت: «بی‌شک این موضوعی است درباره حفظ ایده اروپای متحد. این وظیفه تاریخی ماست. اگر یورو شکست بخورد، اروپای متحد شکست می‌خورد.» این جلسه مجلس آلمان برای بررسی بسته کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی (یک تریلیون دلاری) برگزار شد که قرار است به حفاظت از کشورهای عضو یورو در برابر فروپاشی اقتصادی اختصاص یابد. توافق شده است که آلمان در این بسته کمک مالی دست‌کم به اندازه ۱۲۳ میلیارد یورو وام تضمین شده مشارکت داشته باشد. انتظار می‌رود مجلس آلمان روز جمعه برای تصویب این کمک رای خود را صادر کند. دیروز بار دیگر ارزش یورو، پول مشترک اروپایی، به پایین ترین حد در چهار سال گذشته رسیده است.

در پی نگرانی از گسترش مشکلات مالی در بازارهای اروپا، ارزش یورو در برابر دلار یک و هفت دهم درصد کاهش پیدا کرد.

در پایان معاملات سه‌شنبه در بورس نیویورک، هر یورو، یک دلار و ۲۲ سنت معامله شد که پایین‌ترین رقم برابری یورو در برابر دلار از هفدهم آوریل ۲۰۰۶ است.

ارزش یورو در برابر ین ژاپن نیز ۲ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران نگرانی بازار از گسترش بحران مالی یونان به سایر کشورهای منطقه یورو و وضع سیاست‌های ریاضتی جدید را از علت‌های اصلی کاهش ارزش یورو عنوان کرده‌اند.

این نگرانی وجود دارد که سیاست‌های ریاضتی باعث کاهش رشد اقتصادی در اروپا شود.

این در حالی است که وزیران دارایی منطقه یورو در اجلاس اخیر خود بر اختصاص منابع مالی برای مقابله با مشکلات این منطقه تاکید کرده‌اند، ولی تحلیلگران می‌گویند کاهش هزینه‌ها با هدف کاستن از کسری بودجه کشورها می‌تواند به کاهش رشد اقتصادی در آنها منجر شود.

همزمان، آلمان محدودیت‌هایی را بر فروش سهام و اوراق قرضه اعمال کرده است که به تضعیف یورو کمک کرده است.

نگرانی از وضع بازارهای اروپایی کاهش ارزش سهام را در بورس نیویورک به همراه داشت.

شاخص‌های داوجونز و نزدک در پایان معاملات سه‌شنبه به ترتیب یک و یک دهم و یک و شش دهم درصد از ارزش خود را از دست دادند.

مرکل در سخنان دیروز خود این موضوع را روشن ساخت که علت ریشه‌ای بحران بدهی‌ها این بود که کشورهای دارای رقابت‌پذیری کم، سطح زندگی بالاتر از امکاناتشان داشته‌اند.

آنگلا مرکل افزود: «اروپا نیازمند فرهنگ جدیدی برای ثبات است.» و باید تنبیهات سریعتر و موثرتری برای کشورهایی که عادت کرده‌اند کسری بودجه‌های کلان داشته باشند، تعیین شود. مرکل گفت این تنبیهات می‌تواند شامل محروم کردن این کشورها از بودجه‌های اساسی اتحادیه اروپا و سلب حق رای آنان باشد. بررسی بسته کمک مالی اروپا در شرایطی روز جمعه توسط پارلمان آلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد که پیش از این مشارکت آلمان در بسته نجات جداگانه‌ای برای کمک به یونان با اعتراضات شدید مردم این کشور مواجه شده بود.