گروه بین‌الملل- یونان دیروز سه‌شنبه مبلغ ۵/۱۴ میلیارد یورو از وام نجات اتحادیه اروپا را به منظور اجتناب از عدم بازپرداخت ۹ میلیارد دلار بدهی دریافت کرد. این وام که از طرف کشورهای منطقه یورو پرداخت شد، بخشی از بسته نجات ۱۱۰ میلیارد یورویی (۱۳۶ میلیارد دلاری) مشترک اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول است که به منظور اجتناب از عدم بازپرداخت بدهی‌های یونان و وارد شدن ضربه جدی به ارزش یورو به این کشور اختصاص داده شده است.

آتن اعلام کرده است بدون دریافت وام اضطراری نمی‌تواند بدهی‌هایش را که موعد بازپرداخت آنها فرارسیده است، تسویه کند. بنا به اعلام مقامات وزارت دارایی یونان این کشور هفته گذشته اولین بسته وام ۵/۵ میلیارد یورویی را از طرف صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده است و دیروز سه‌شنبه نیز نخستین بخش از وام منطقه یورو را دریافت کرد.

دولت چپ میانه‌روی نخست‌وزیر یونان جورج پاپاندرئو برای تضمین بسته نجات مالی اقدامات صرفه‌جویانه سختگیرانه‌ای همچون کاهش حقوق و مستمری بازنشستگی و افزایش مالیات مصرف‌کنندگان را تصویب و تعهد کرده است با فرار از پرداخت مالیات به شدت برخورد خواهد کرد. اما در یک سرافکندگی برای دولت یونان، اواخر روز دوشنبه معاون وزیر گردشگری این کشور استعفا کرد، زیرا مقامات مالیاتی اعلام کردند همسر وی میلیون‌ها یورو بدهی مالیاتی دارد.

دولت یونان در بیانه‌ای اعلام کرد استعفای خانم گرکو به دلیل حساسیت شخصی بوده است و کمترین دستاویزی برای ضربه به دولت محسوب نمی‌شود. در این بیانیه آمده است خانم گرکو در مسائل مالیاتی همسرش، وسکوپولوس، دخالت نداشته است. وزارت دارایی یونان اعلام کرد وسکوپولوس به دلیل بدهی مالیاتی ۵/۵ میلیون یورویی تحت پیگرد کیفری قرار خواهد گرفت. بنا به اعلام این وزارتخانه پرونده وسکوپولوس هنوز به دادگاه ارجاع نشده است، اما دارایی‌های غیر منقول وی مصادره شده‌ است. مقامات یونان به تازگی اسامی افراد مشهوری را که از پرداخت مالیات فرار کرده‌اند، منتشر کرده است. اکثر آنها پزشکانی هستند که دریافتی‌های خود را اعلام نکرده‌اند. دولت یونان جمع‌آوری میلیاردها یورو مالیات پرداخت نشده را از اولویت‌های خود قرار داده است.