جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در انتخاباتی سرنوشت‌ساز

مردم برخی ایالت‌های آمریکا به پای صندوق‌های رای رفتند تا نامزد‌ نهایی حزبشان را برای انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر برگزینند احسان ابطحی

مردم ایالات‌متحده دیروز در بسیاری از ایالات‌‌های این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند تا نامزد‌های حزب خود در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر را انتخاب کنند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی نتایج این انتخابات می‌تواند شاخصی کلیدی از وضعیت ناپایدار سیاسی در آمریکا باشد.

دو سناتور فعلی دموکرات با چالش‌های درون حزبی بسیار جدی مواجه هستند، در شرایطی که جنبش محافظه‌کار موسوم به «‌حزب چای» ممکن است در ایالت کنتاکی ادعای پیروزی کند.

جنبش موسوم به «حزب چای» پس از انتخاب اوباما به عنوان رییس‌جمهوری آمریکا، برای مبارزه با سیاست‌های پوپولیستی او ایجاد شد.

این در شرایطی است که نظر‌سنجی‌ها حاکی از آن است که احساس مردم آمریکا در سراسر کشور علیه کسانی که هم‌اکنون مسوولیتی به عهده دارند رو به افزایش است.مارک مک‌کینون، استراتژیست جمهوری‌خواه در این‌باره گفت: «‌در آمریکای امروز رای‌دهندگان علاقه یا اعتمادی به دولت، بنگاه‌های تجاری یا کلیسای کاتولیک ندارند.» او اضافه کرد: «‌بدترین مساله برای شما این است که اکنون مسوولیتی بر‌عهده داشته باشید. در حال حاضر انتخاب مجدد برای پاپ هم دشوار است.»

آرلن اسپکتور، سناتور کهنه‌کار ایالت پنسیلوانیا، که برای نخستین‌بار در سال ۱۹۸۱ انتخاب شد، برای زنده نگه داشتن زندگی سیاسی خود بر علیه جو سستاک که دو دوره عضو مجلس نمایندگان ایالات‌متحده بوده‌است، مبارزه می‌کند.

اسپکتور که پیشتر یک جمهوری‌خواه بود در ماه آوریل سال ۲۰۰۹ میلادی با تغییر حزبش به عضویت حزب دموکرات در‌آمد.

در آن زمان اسپکتور گفته بود که به دلیل تغییر موضع سیاسی جمهوری‌خواهان و گرایش آنان به راست افراطی از عضویت در این حزب خارج شده‌است. اما تحلیلگران امور سیاسی بر‌این باور بودند که اسپکتور به دلیل آنکه چالش او با یک رقیب جمهوری‌خواه محافظه‌کار نتیجه‌ای نامشخص داشت، تصمیم به تغییر حزب خود گرفت.اکنون، اسپکتور ممکن است به راحتی رقابت برای تبدیل شدن به نماینده حزب دموکرات در انتخابات ماه نوامبر را به سستاک چپ‌گرا ببازد. این جدالی است که در آن پیش‌زمینه سال‌ها تجربه و وزن سیاسی در واشنگتن به نقطه ضعف رقیبان تبدیل شده ‌است. با این همه نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهند که رقابتی بسیار سنگین میان اسپکتور و سستاک رخ خواهد داد.

در ایالت کنتاکی، دو کاندیدای‌ جمهوری‌خواه در حال رقابت برای به دست‌آوردن نامزدی حزبشان برای کرسی سنا هستند. یکی از دو کرسی ایالت کنتاکی به دلیل باز‌نشستگی جیم بانینگ، سناتور فعلی این ایالت خالی خواهد ماند.

تری گریسون یکی از بلند‌پایه‌‌ترین مقامات ایالت کنتاکی به شدت از سوی جمهوری‌خواهان به ویژه میچ مک‌کانل رهبر اقلیت جمهوری‌خواه در سنا و همچنین دیک چنی، معاون رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌‌متحده برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر تشویق و حمایت شده‌است.اما رند پاول، پسر ران پاول که یک بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، به شدت انرژی محافظه‌کاران تندرو را گرفته و به چالشی جدی علیه امیال محافظه‌کاران سنتی تبدیل شده‌است.پیروزی رند پاول که از سوی جنبش حزب چای‌-که مدت زیادی نیست فعالیت خود را آغاز کرده‌ است- حمایت می‌شود، می‌تواند دومین پیروزی این جنبش در مدت چند هفته اخیر باشد. پاول اخیرا به باب بنت، سناتور ایالت یوتا کمک کرد تا نامزد جمهوری خواهان در این ایالت باشد.همچنین دیروز قرار بود انتخاباتی ویژه برای جایگزینی جان مورثا، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت پنسیلوانیا که در ماه فوریه درگذشت، برگزار شود.

کرسی مورثا همواره در اختیار دموکرات‌ها بود و پایگاهی قوی برای این حزب به شمار می‌رفت اما عملکرد تیم برنز، نامزد جمهوری‌خواهان در نظر‌سنجی‌ها بسیار مثبت بوده‌است.

جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به این انتخابات به عنوان نمایی مهم از انتخابات ماه نوامبر می‌نگرند و بیش از ۲ میلیون دلار‌-‌۴/۱ میلیون پوند-‌ برای آن هزینه کرده‌اند. بیل کلینتون، رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده هم اخیرا به نفع نامزد دموکرات‌ها در ایالت پنسیلوانیا مبارزه انتخاباتی برگزار کرده‌است. اسکات راسموسن، رییس و مدیر ارشد اجرایی موسسه راسموسن ریپورتز در این‌باره به بی.‌بی.‌سی گفت: «‌پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات پنسیلوانیا می‌توان نشان‌دهنده سالی بزرگ برای این حزب باشد.»اما راسموسن نسبت به تفسیر زود‌هنگام و بیش از حد درباره پیروزی یک حزب هشدار داد و گفت: نتایج این انتخابات باید به عنوان یک مجموعه بررسی شود.این در شرایطی بود که فرانک نیوپورت، سردبیر موسسه گالوپ به آمریکایی‌ها هشدار داد تا نتایج انتخابات دیروز‌-سه‌شنبه‌- را بیش از حد بزرگ کنند.