گروه بین‌الملل- پس از آن که نگرانی‌ها از توقف بهبود اقتصاد جهان به دلیل بحران مالی اروپا موجب سقوط ۲۰ درصدی قیمت نفت طی دو هفته اخیر شد، دیروز سه‌شنبه قیمت نفت افزایش یافت و به بیش از بشکه‌ای ۷۱ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژوئن به ۶۸/۷۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با ۵۳/۱ دلار یا ۱/۲ درصد کاهش در رقم ۰۸/۷۰ دلار یعنی کمترین سطح سه‌ ماه گذشته ثابت شد.

قیمت نفت از رقم بشکه‌ای ۱۵/۸۷ دلار که در تاریخ ۳ مه به آن رسید به دلیل این نگرانی که کاهش شدید هزینه دولت‌ها رشد اقتصادی جهان و تقاضا برای نفت را محدود خواهد کرد دچار کاهش شده است.

اما تقاضای جهانی نفت به دلیل مصرف در اقتصادهای نوظهوری چون چین و هند در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند با ادامه بهبود اقتصادی در آمریکا تقاضا برای نفت در این کشور در نیمه دوم امسال افزایش خواهد یافت.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه ژوئن قیمت نفت کوره به ۰۰۷۷/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۰۷۷۸/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۴۳۰/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت برای تحویل در ماه جولای ۴۴/۷۶ دلار در هر بشکه معامه شد.