گروه بین‌الملل- به‌رغم کاهش بزرگ تولید در یونان، اقتصاد ۱۶ کشور اروپایی منطقه یورو طی فصل اول سال جاری رشد اندکی داشته است. دیروز چهارشنبه آژانس آمار اتحادیه اروپا یورواستات گزارش داد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه نخست امسال نسبت به فصل گذشته ۲/۰ درصد رشد داشته است. این رشد اندک پس از رشد صفر درصدی در فصل چهارم سال ۲۰۰۹ رخ داد و نشان داد دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان که تلاش می‌کند بحران بدهی دولت‌ها را مهار کند به کندی درحال خروج از رکود اقتصادی است.

بر اساس گزارش یورواستات این بهبود ناچیز با رشد اقتصادی آمریکا در فصل اول بسیار متفاوت است. در فصل اول تولید در آمریکا با نرخ فصلی ۸/۰ درصد افزایش داشته است.

اقتصاد منطقه یورو برای جبران کاهش تولید طی دوران رکود اقتصادی راهی طولانی درپیش دارد و به نظر نمی‌رسد مشکلات بدهی‌هایی که تعدادی از اقتصادها را تحت تاثیر قرار داده است با روش‌های پیش رو به سرعت بهبود یابد. دولت‌ها به منظور حل مشکلات بدهی‌هایشان تحت فشار قرار خواهند گرفت که هزینه‌ها را کاهش و مالیات را افزایش دهند. این امر موجب حذف برنامه‌های محرک اقتصادی دولت‌ها از اقتصاد خواهد شد و رشد اقتصادی را بیشتر تضعیف خواهد کرد.

اقتصاد آلمان، بزرگترین اقتصاد اروپا نیز در فصل اول سال ۲۰۱۰ میلادی ۲/۰ درصد رشد کرده است. دفتر آمار فدرال آلمان دیروز با اعلام این خبر علت این رشد را افزایش تقاضا بر اثر احیای اقتصاد جهانی دانست.

به علاوه این مرکز اعلام کرد که افت ۳/۰ درصدی نرخ بیکاری در پی خروج این کشور از رکود به افزایش تولید ناخالص داخلی کمک کرده است. ارقام اولیه نشان می داد که تولید ناخالص داخلی آلمان در دوره ژانویه تا مارس سال ۲۰۱۰ در مقایسه با فصل اول سال ۲۰۰۹ ، ۷/۱ درصد رشد کرده است. به علاوه این آژانس برآورد اولیه خود را از رشد تولید ناخالص داخلی آلمان در فصل چهارم سال ۲۰۰۹ به رقم ۲/۰ درصد افزایش داد. برآورد اولیه این مرکز که در ماه فوریه منتشر شده بود نشان می‌داد که این اقتصاد در فصل آخر سال ۲۰۰۹ رشد نکرده است.

فرانسه دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو نیز ۱/۰ درصد رشد کرد و ایتالیا نیز رشدی ۵/۰ درصدی را ثبت کرد. رشد اقتصادی به دست آمده در این سه اقتصاد بزرگ منطقه یورو به جبران انقباض اقتصادی ۸/۰ درصدی یونان کمک کرد. اکثر اقتصاددانان معتقدند این رشد عمدتا از بخش صنعتی ناشی شده است زیرا تجارت جهانی رونق گرفته است. براساس گزارش دیگری از یورواستات تولیدات صنعتی در منطقه یورو در ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن ۳/۱ درصد جهش کرده است. به‌رغم بحرانی که یونان را دربر گرفته است و اقدامات صرفه‌جویانه که قرار است در برخی کشورها اجرا شود، امیدهایی وجود دارد مبنی بر اینکه بهبود در منطقه یورو در کوتاه‌مدت افزایش خواهد یافت که تاحدی به دلیل کاهش شدید ارزش یورو است. ارزش یورو از بالاترین سطح خود یعنی رقم ۵۰/۱ دلار در ماه گذشته به حدود ۲۷/۱ دلار سقوط کرده است و با توجه به رشد اقتصاد جهانی این امر موجب افزایش صادرات خواهد شد زیرا کالاهای اروپایی نسبتا ارزان‌تر می‌شوند.