گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه قیمت نفت نسبت به کاهش ۱۴ درصدی هفته گذشته بهبود یافت و به بیش از بشکه‌ای ۷۷ دلار رسید زیرا اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول اختصاص تقریبا یک تریلیون دلار برای حفاظت از یورو را تعهد کردند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه ژوئن به ۵۲/۷۷ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۲ دلار کاهش در رقم ۱۱/۷۵ دلار ثابت شد.

در پی کاهش ارزش یورو طی هفته گذشته به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از گسترش بحران بدهی یونان به دیگر کشورهای اروپایی، روز دوشنبه کمیسیون اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول یک بسته وام ۷۵۰ میلیارد یورویی را تعهد کردند.

ویکتور شام تحلیلگر انرژی از مرکز مشاوره پوروین اند گرتز می‌گوید «درحال حاضر بسته نجات اتحادیه اروپا بازارها را آرام کرده است. بازارهای سهام افزایش می‌یابند، ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند و قیمت نفت نیز تحت تاثیر آن قرار می‌گیرد. کاهش هفته گذشته قیمت نفت موجب فروش بیش از حد این ماده شد. پیش‌بینی می‌کنیم طی این هفته قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۸۰ دلار بازگردد.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت نفت کوره به ۱۲۹۸/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۱۷۷۲/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۰۵۳/۴ دلار در هر گالن رسید. در لندن نفت خام برنت ۴۳/۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد.