آغاز تحقیقات درباره اختلال دستگاه‌های وال‌استریت

گروه بین‌الملل- روز شنبه قانون‌گذاران آمریکا تحقیقات در مورد سقوط غیرمنتظره وال‌استریت را آغاز کردند. در این سقوط که روز پنج‌شنبه رخ داد و گمان می‌رود ناشی از خطای تایپی یا نقص فنی دستگاه‌ها باشد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز حدود ۱۰۰۰ واحد کاهش یافت و بازارها در سراسر جهان وحشت‌زده شدند. به دلیل آن که شاخص‌ها در اروپا سقوط کردند و بازارهای آمریکا به شدت دچار نوسان شدند، باراک اوباما قول داد در مورد فعالیت غیرعادی وال‌استریت در روز پنج‌شنبه تحقیق خواهد شد. وی گفت «مقامات قانونی به منظور حفاظت از سرمایه‌گذاران و اجتناب از تکرار این حادثه آن را به دقت بررسی می‌کنند. آنها نتایج بررسی خود را به همراه پیشنهاد اقدامات مناسب به اطلاع عموم خواهند رساند.»

وحشت از سقوط روز پنج‌شنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز به کمتر از سطح ۱۰،۰۰۰ واحد به اروپا گسترش یافت و بورس‌ها را در سراسر این منطقه دچار کاهش کرد. سقوط بورس‌های اروپایی به نوبه خود سرمایه‌گذاران را در آمریکا نگران کرد و موجب نوسان شدید شاخص داوجونز در روز جمعه شد.

براساس گزارش نیویورک تایمز تحقیقات اولیه بر شیوه تاثیرگذاری شبکه‌های معاملاتی پر سرعت بر یکدیگر و بر بورس‌هایی چون بورس نیویورک متمرکز خواهد بود. به گفته نیویورک تایمز بسیاری از سرمایه‌گذاران نمی‌دانند که این سیستم‌های رقابتی بازار سنتی را خدشه‌دار کرده‌اند و به نیروی غالب در معاملات سهام بدل شده‌اند. سقوط روز پنج‌شنبه بدون هشدار آغاز شد. این کاهش بسیار ناگهانی و غیرمنتظره بود و اولین حدس‌ها درمود علت آن اشتباه کارگزاران یا نقص فنی بود. گزارش‌ها مبنی براین که کارگزار سیتی گروپ در بورس گروه سی‌ام‌ایی به طور اتفاقی به جای رقم ۱۶ میلیون دلار رقم ۱۶ میلیارد دلار را تایپ کرده است، توسط سی‌ام‌ایی و سیتی گروپ رد شد.

سخنگوی شرکت سیتی گروپ دراین باره گفت: «همانطور که قبلا گفته‌ایم براساس بررسی‌های ما شایعه اشتباه معاملاتی توسط سیتی گروپ بی اساس بود. وحشتناک است که شایعات نادرست و بی‌اساس به سرعت گسترش می‌یابند.»

بورس‌ نسدک و بورس نیویورک نیز اعلام کردند طی معاملات روز پنج‌شنبه خطا یا نقص فنی ثبت نشده است.

تد کافمن، سناتور دموکرات نیز گفت: سقوط روز پنج‌شنبه باید به دقت و درچارچوب قانونی مورد بررسی قرار گیرد.