گرامیداشت روز پیروزی در روسیه

گروه بین‌الملل- دیروز به مناسبت سالگرد پایان جنگ جهانی دوم و روز پیروزی متحدین، نیروهای چهار کشور عضو ناتو در میدان سرخ روسیه رژه رفتند. در این مراسم که نیروهای انگلیسی، فرانسوی و آمریکایی در کنار نیروهای روسیه حضور داشتند، رهبران زیادی از سرتاسر جهان شرکت کردند تا شصت و پنجمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را جشن بگیرند. در این مراسم هو جینتائو رییس‌جمهوری چین، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و مقامات ارشد کشورهای شوروی سابق نیز حضور داشتند. به علاوه گروهی از مقامات نظامی سابق لهستان که در سال ۱۹۹۹ به ناتو پیوستند و در ماه‌های اخیر اقدامات چشمگیری در روابط با مسکو انجام داده‌اند نیز در این مراسم رژه حضور داشتند. دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه، در سخنانی در این مراسم گفت: ۶۵ سال پیش نازیسم شکست خورد و ماشینی که در حال نابود کردن کل مردم جهان بود، متوقف شد.

وی افزود: ما شاهد اشک و خون در آن دوران بودیم. یک گزینه وجود داشت یا پیروزی یا تبدیل شدن به برده. این جنگ ما را به یک کشور قوی تبدیل کرد.

رییس‌جمهوری روسیه در این مراسم در جمع مهمانان و هزاران نظامی از چند کشور جهان گفت: شصت و پنجمین سالگرد پیروزی بر نازیسم را به شما تبریک می‌گویم.

وی همچنین خواستار اقدامات متحد بین‌المللی برای رویارویی با چالش‌های جدید و جلوگیری از بروز جنگ‌هایی مانند جنگ جهانی دوم شد.

حدود ۱۲۷ هواپیمای نظامی طی این رژه ۷۰ دقیقه‌ای در هوا به پرواز در آمدند و حدود ۱۵۹ تجهیزات نظامی نیز در مراسم رژه مقابل مقامات کشورهای جهان شرکت کردند.

در این رژه نظامی بزرگ ۱۰ هزار نیروی نظامی روسیه و صدها تجهیزات نظامی این کشور از جمله موشک‌های TOPOL-M حضور داشتند.

آناتولی سردیوکوف، وزیر دفاع روسیه نیز در این مراسم شرکت کرد و به مقامات کشورها و نیروهای نظامی شصت‌وپنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم را تبریک گفت.

همچنین به گزارش خبرگزاری شینهوا، هوجینتائو و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه در حاشیه این مراسم با یکدیگر دیدار و توافق کردند که روابط استراتژیک دو کشور گسترش یابد.

هوجینتائو در این دیدار گفت که چین و روسیه سهم تاریخی عظیمی در پیروزی در جنگ جهانی دوم داشتند و هر دو کشور از یک موضع برخوردار بودند.

وی افزود: چین آماده است تا با روسیه در مورد برگزاری یک‌سری مراسم که گرامی‌داشت

شصت و پنجمین سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم را شامل می‌شود، همکاری کند. عضو یک یگان لهستان نیز در لباس نظامی به نمایندگی از ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی لهستان در این مراسم شرکت کردند.

هوجینتائو همچنین در دیدار با مدودف گفت که سال گذشته فعالیت‌ها تحت عنوان «سال زبان روسی» با موفقیت در چین انجام شد و امسال فعالیت‌ها تحت عنوان «سال زبان چینی» در روسیه آغاز شده است.

هو جینتائو به مدودف گفت که چین و روسیه به عنوان دو شریک استراتژیک، در منافع مختلفی با یکدیگر سهیم هستند.

متحدان غربی هر ساله پیروزی خود را در روز هشتم ماه مه در روز اروپا جشن می‌گیرند اما روسیه این پیروزی را یک روز دیرتر یعنی در نهم ماه مه در مسکو گرامی می‌دارد و این روزی است که نازی‌ها تسلیم شدند.