آزمونی دشوار برای مرکل

شادی آذری

دیروز آلمانی‌ها در انتخاباتی ایالتی شرکت کردند که بنا به اعتقاد تحلیل‌گران خطری جدی برای قدرت آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور محسوب می‌شود. دیروز در ایالت نوردراین-وستفالن یکی از ایالت‌های غربی آلمان و بزرگترین مرکز صنعتی این کشور که با حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت بیشترین جمعیت را در میان ایالت‌های آلمان به خود اختصاص داده است و اندازه اقتصاد آن برابر با مجموع اندازه اقتصاد کشور‌های لهستان و جمهوری چک است، انتخابات منطقه‌ای برگزار شد.

این انتخابات می‌تواند با برهم‌زدن موازنه قدرت، اکثریت حاکم در مجلس علیای آلمان (بوندسرات) را از ائتلاف حاکم به رهبری مرکل بگیرد. پارلمان آلمان از دو مجلس موسوم به مجمع فدرال - بوندستاگ - و شورای فدرال - بوندسرات - تشکیل شده است. حزب مرکل به نام حزب محافظه‌کار دموکرات مسیحی و هم ائتلافی‌های آنان یعنی حزب دموکرات آزاد، به آرای ایالت نوردراین-وستفالن نیاز دارند تا بتوانند اکثریت دولت خود را در مجلس علیا حفظ کنند.

ستادهای اخذ رای از ساعت ۸ صبح دیروز برای جمع‌آوری آرای این ایالت پر جمعیت به روی رای‌دهندگان گشوده شدند. تحلیلگران بر این باورند که این انتخابات به مثابه رفراندومی در مورد حیات ائتلاف شش ماهه مرکل است. تصمیم دولت آلمان برای حمایت از بسته کمک‌های مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی به یونان و تامین نزدیک به بیست‌ودو میلیارد دلار آن با واکنش‌های منفی در آلمان روبه‌رو شده است.

بسیاری از شهرهای این ایالت که مرکل طی روزهای گذشته برای تبلیغ برای ائتلاف خود در آنها حضور یافت، در آستانه ورشکستگی هستند. نظرسنجی‌هایی که طی روزهای اخیر انجام شد، از شکست ائتلاف حزب مرکل و حزب دموکرات آزاد حکایت دارد.

در این نظر سنجی‌ها تلاش مرکل برای تصویب کمک مالی به یونان منفی ارزیابی شده است. گرد لنگات یک دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه بن و نویسنده سرگذشت مرکل می‌گوید: «این انتخابات به شدت مهم است چون اولین رای‌گیری پس از انتخابات فدرال آلمان است و نظرسنجی افکار در این ایالت بزرگ آلمان آزمونی بزرگ برای مرکل محسوب می‌شود.» در این ایالت ۵/۱۳ میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی هستند.

شکست ائتلاف مرکل در این انتخابات با از بین بردن اکثریت آنان در مجلس علیا منجر به آن خواهد شد که تصویب سیاست‌های مورد توافق ائتلاف حاکم از جمله کاهش مالیات و اصلاح نظام بهداشت و درمان، با مانع مواجه شود.

مرکل به‌رغم مخالفت‌های اپوزیسیون در هفته گذشته ضمن حمایت از بسته نجات مالی یونان گفت که این برنامه باید با موفقیت روبه‌رو شود، چون در غیر این صورت سایر کشورهای اروپایی نیز به سرنوشتی مشابه با یونان مواجه خواهند شد. این نظرات مرکل موجی از نارضایتی را در داخل آلمان بخصوص در ایالت نوردراین- وستفالن در پی داشت. گویی قرار است در همان نقطه‌ای که مرکل

پنج سال پیش پیروزی را به‌دست آورد و قدرت را به‌دست گرفت، آن را از دست بدهد. پنج سال پیش در همین ایالت، آنگلا مرکل موفق شده بود با شکست صدراعظم وقت، گرهارد شرودر در انتخاباتی زودهنگام قدرت را بدست گیرد و اکنون هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی ائتلاف حاکم آلمان که از انتخابات این ایالت به‌دست آید، شکستی سخت برای مرکل محسوب خواهد شد. لنگات می‌گوید: «اگر ائتلاف حاکم اکثریت خود را در مجلس علیا از دست بدهد شاید فاجعه‌ای رخ ندهد، اما بی‌شک منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع و ایجاد مشکلاتی برای مرکل خواهد شد.»