فارس- یک مقام نفتی قرقیز گفت: به‌رغم امیدواری دولت جدید قرقیزستان، با سرنگونی رژیم باقی اف روسیه مالیات بر صادرات نفت به این کشور را لغو نکرده است. «بازار بای ممبیت اف» رییس اتحادیه واردکنندگان مواد نفتی با اعلام این مطلب گفت: روسیه از ابتدای ماه آوریل سال جاری مبلغ ۷/۲۰۳ دلار برای صدور هر تن مواد سوختی به قرقیزستان وضع کرده است.

وی گفت که در هنگام وضع این مقررات، کارشناسان این اقدام روسیه را به قانون شکنی طرفداران قربان بیک باقی‌اف رییس‌جمهوری وقت قرقیزستان مربوط می‌دانستند. نظامیان آمریکایی پایگاه مانس عمده مشتریان آنان بوده و این مواد را به قیمت‌های گزاف به آنها می‌فروختند.

ممبیت اف افزود که اما پس از سقوط دولت باقی اف انتظار می‌رفت که روسیه با توجه به شرایط فعلی قرقیزستان، مالیات گمرکی را لغو کند، لیکن اکنون آشکار شده است که این امیدواری قرقیزستان خوش‌بینانه بوده است.

وی با اعلام اینکه با شرایط جدید، عقد قرارداد بلند مدت با صادر کنندگان روس به نفع بازار قرقیزستان نیست، افزود: تاکنون شرکت‌های واردکننده قرقیز از محل ذخیره خود موادسوختی را با قیمت‌های قبل عرضه می‌کردند، اما با ورود سوخت با قیمت جدید، قیمت این فرآورده افزایش خواهد یافت.

قرقیزستان هر سال بیش از یک میلیون تن مواد نفتی مصرف می‌کند که ۸ درصد آنرا خود تولید و باقیمانده نیاز خود را از روسیه و قزاقستان وارد می‌کند.