فارس- باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به شدت از مواضع مخالفین اصلاحات مالی و اقتصادی انتقاد کرد. رویترز اعلام کرد، باراک اوباما ضمن حمله به منتقدان اصلاحات بانکی، هشدار داد، در صورت عدم تغییر نظام بانکی در آمریکا، بحران مالی سال گذشته دوباره تکرار خواهد شد. وی افزود، دیگر نباید به موسسه‌های مالی که مانند راهزنان عمل می‌کنند، اجازه فعالیت داده شود. وی که در جمع مدیران بخش بانکی و مالی آمریکا در نیویورک صحبت می‌کرد، گفت اصلاح سیستم نظارتی بر موسسه‌های مالی به نفع این بخش است و بانکداران نباید علیه آن تلاش کنند. سنای آمریکا هفته آینده لایحه دولت برای افزایش ساز و کار نظارتی بر بخش مالی و بانکی را بررسی می‌کند.

لایحه مشابهی در ماه دسامبر در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد. از موارد مشخص شده در این لایحه، تاسیس سازمان نظارتی برای دفاع از حقوق مشتریان بانک‌هاست. این سازمان به وسیله بانک مرکزی آمریکا تاسیس خواهد شد و از قدرت تنظیم فعالیت بانک‌ها در رابطه با اعطای وام به مشتریان برخوردار خواهد بود. بخش عمده‌ای از بانکداران و مدیران موسسه‌های مالی نگران اجرای اصلاحات بانکی باراک اوباما هستند. به اعتقاد مخالفین، اجرای این سیاست‌ها موجب محدودیت نظام بازار خواهد شد.

اوباما با رد این ادعا تصریح کرد: بازار آزاد هیچ گاه قرار نبود به شما مجوز دهد تا هر کاری که می‌توانید انجام دهید و هر قدر می‌خواهید درآمد کسب کنید. بعضی در وال استریت فراموش کرده‌اند که به ازای هر یک دلاری که معامله می‌شود، یک خانواده سعی دارد برای خود خانه بخرد، هزینه تحصیل بدهد، یک کسب‌وکار راه بیندازد یا برای دوران بازنشستگی پس‌انداز کند.

یکی از اصلاحات مورد نظر اوباما تشکیل صندوقی با سرمایه پنجاه میلیارد دلار است تا در صورت ورشکستگی بانک‌ها به کار گرفته شود. جمهوری خواهان مخالف این پیشنهاد هستند و می‌گویند باعث افزایش هزینه مالیات‌دهندگان می‌شود. دموکرات‌ها برای تصویب اصلاحات بانکی اوباما به ۶۰ رای مثبت در مجلس سنا نیاز دارند.