گروه بین‌الملل- دیروز بورس‌های جهان درپی کاهش بازار سهام آمریکا سقوط کردند، زیرا این نگرانی وجود داشت که نجات مالی یونان از گسترش بحران به دیگر کشورهای اروپایی جلوگیری نخواهد کرد. برخی از بورس‌های آسیا در معاملات بعدازظهر مقداری از کاهش خود را جبران کردند و ارزش یورو نسبت به دلار سقوط بیشتری کرد. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۶/۰درصد، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه یک درصد و شاخص داکس آلمان ۴/۰ درصد افت کرد. فروش آینده شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با کاهش روبه‌رو شد.

در آسیا، شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۸۲/۴۶۹ واحد یا ۳/۲ درصد سقوط کرد و به ۲۳/۲۰۲۹۲ واحد رسید. بورس‌ استرالیا ۳/۱ درصد، بورس اندونزی ۶/۲ درصد و بورس تایوان ۳ درصد کاهش یافت، اما شاخص شانگهای چین کاهش ابتدای روز خود را جبران کرد و با افزایش ۸/۰ درصدی روبه‌رو شد. بورس‌های ژاپن، کره‌جنوبی و تایلند به مناسبت تعطیلات بسته بودند.

این درحالی است که روز سه‌شنبه نیز نگرانی‌ها مبنی براین که تلاش‌های اروپا برای مهار بحران بدهی یونان به شکست خواهد انجامید، موجب کاهش بازارهای سهام در سراسر جهان شد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز در بزرگ‌ترین کاهش خود طی سه ماه گذشته ۲۲۵ واحد سقوط کرد. این کاهش رشد ۱۴۳ واحدی شاخص داوجونز در روز دوشنبه را از میان برد. شاخص داوجونز و دیگر شاخص‌های عمده هرکدام بیش از ۲ درصد افت کردند.

شاخص‌ها طی هفته گذشته نوسان داشته‌اند، زیرا تلاش کشورهای اروپایی برای توافق بر سر اندازه و زمان آغاز بسته نجات مالی یونان ادامه یافت. سرانجام کشورهای اروپای در آخر هفته به توافق دست یافتند، اما میزان بسیار بالای این وام یعنی مبلغ ۱۴۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاران را نگران کرده است که اگر کشور بزرگ‌تری مثل اسپانیا یا پرتغال دچار مشکل شوند، اروپا برای گردآوردی بسته کمک مالی با مشکل مواجه خواهد شد. سرمایه‌گذاران نگران هستند که مشکلات یونان و دیگر کشورها به همه اروپا و در نتیجه به آمریکا سرایت خواهد کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۶/۲۲۵ واحد یا ۲ درصد سقوط کرد و به ۷۷/۱۰۹۲۶ واحد رسید. این کمترین سطح این شاخص از ۷ آوریل تاکنون بود. شاخص داوجونز در طول روز کاهش ۲۸۳ واحدی را نیز ثبت کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۶/۲۸ واحد یا ۴/۲ درصد کاهش یافت و به ۶۰/۱۱۷۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۴۹/۷۴ واحد یا ۳درصد افت کرد و به ۲۵/۲۴۲۴ واحد رسید. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است با ۱۲/۲۳ واحد یا ۲/۳ درصد کاهش در رقم ۷۰/۷۰۹ واحد ثابت شد.