سایه ماندگار- بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در آستانه از سر‌گیری احتمالی مذاکرات غیر‌مستقیم صلح خاورمیانه با حسنی مبارک، رییس‌جمهوری مصر دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی نتانیاهو و مبارک در استراحتگاه تفریحی شرم‌الشیخ در کنار دریای سرخ به مدت ۹۰ دقیقه با یکدیگر مذاکره کردند. دولت اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مذاکرات میان دو طرف «‌سازنده» بود و در «فضایی خوب» انجام شد.

به گفته مقامات اسرائیل نتانیاهو پس از دیدار با مبارک به طور تلفنی با باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده گفت‌و‌گو کرد. این تحولات در شرایطی انجام می‌شود که جورج میچل، فرستاده ویژه دولت اوباما در خاورمیانه برای پیگیری روند صلح خاورمیانه به منطقه بازگشته‌است.

دولت خود‌گردان فلسطین از ماه مارس؛ یعنی زمانی که اسرائیل ساخت ۱۶۰۰ آپارتمان جدید در بیت‌المقدس شرقی را تصویب کرد، از شرکت در مذاکرات غیر‌مستقیم با اسرائیل که با هدف نزدیک شدن دیدگاه‌های دو طرف به یکدیگر انجام می‌شود، خود‌داری کرده‌است.

فلسطینیان پیش از این بار‌ها تاکید کرده‌اند تا زمانی که اسرائیل ساخت‌و‌ساز‌ها در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی را متوقف نکند، پشت میز مذاکره با اسرائیل نخواهند نشست. مقامات دولت خود‌گردان فلسطین بیت‌المقدس شرقی را پایتخت کشور آینده فلسطین می‌دانند. در جریان نشست روز دوشنبه نتانیاهو و مبارک، تلاش‌های بین‌المللی و همچنین تلاش‌های مصر برای بستر‌سازی انجام مذاکرات غیر‌مستقیم که با هدف دست‌یابی به راه حل تشکیل دو کشور مستقل انجام می‌شود، بررسی شد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرده است که نتانیاهو و مبارک از سرگیری روند صلح و دیگر مسائل منطقه‌ای و دو‌جانبه را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که مذاکرات تقریبی روز چهارشنبه‌-‌امروز‌- ادامه خواهد یافت.

مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان از سال ۲۰۰۸ تاکنون متوقف شده‌است. اسرائیل از سال ۱۹۶۷ میلادی، کرانه باختری رود اردن، از جمله بیت‌المقدس شرقی را اشغال کرده‌ است. اسرائیل همچنین تاکید می‌کند که بیت‌المقدس یکپارچه، پایتخت اسرائیل باقی خواهد ماند.

این در شرایطی است که حدود نیم میلیون یهودی در بیش از ۱۰۰ شهرک در کرانه باختری و در میان ۵/۲ میلیون فلسطینی زندگی می‌کنند. بر‌اساس قوانین بین‌المللی، ساخت شهرک‌‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی غیر‌قانونی است اما اسرائیل با بی‌توجهی با مقررات بین‌المللی و بی‌اعتنایی به مصوبه‌های سازمان ملل متحد به شهرک‌‌سازی‌ها ادامه داده‌است.