گروه بین‌الملل‌- به گفته مقامات رسمی،کیم جونگ ایل، رهبر گوشه‌گیر کره شمالی دیروز در میان افزایش تنش‌ها بر‌سر ناو جنگی کره‌جنوبی و همچنین بلند‌پروازی‌های اتمی رژیم کمونیستی پیونگ‌یانگ وارد چین شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، برخی از تحلیلگران سیاسی بر‌این باورند که سفر کم سابقه رهبر کره‌شمالی به چین؛ تنها متحد بزرگ پیونگ‌یانگ؛ می‌تواند منجر به از سرگیری مذاکرات شش‌جانبه با هدف پایان بخشیدن به برنامه‌های اتمی کیم جونگ ایل شود. این مذاکرات مدتی است که متوقف شده‌است. با این حال معمای غرق ناو جنگی کره‌جنوبی، امید‌ها برای آغاز سریع گفت‌و‌گو‌ها را کمرنگ کرده‌است. به گفته یک مقام رسمی که در منطقه توریستی «پل دوستی» واقع در مرز داندونگ چین سخن می‌گفت، کیم حدود ساعت پنج صبح دیروز وارد این کشور شده‌است. مرز داندونگ مرز مشترک چین و کره‌شمالی است و در شمال شرقی چین قرار دارد.این مقام رسمی که به طور تلفنی با خبرگزاری فرانسه سخن می‌گفت در‌این باره اظهار داشت: «‌ما نامه‌ای از طرف دفتر امنیت عمومی و ارتش دریافت کردیم که بر‌اساس آن موظف شدیم عملیات توریستی در صبح دوشنبه را متوقف کنیم.»مقامات ریلی در استان لیائونینگ هم تایید کردند که قطاری مخصوص از کره‌شمالی در بامداد روز دوشنبه‌-‌دیروز- وارد خاک چین شد اما وزارت‌خارجه این کشور از تایید فوری این موضوع که آیا کیم وارد خاک چین شده‌است یا نه خودداری کرد.این اولین سفر کیم به چین در چهار سال گذشته به شمار می‌رود. چین تامین‌کننده اصلی مالی، غذا و سوخت کره‌شمالی است. به نظر می‌رسد چین یکی از معدود کشورهایی باشد که بتواند بر روی رژیم تند‌رو و افراطی پیونگ‌یانگ فشار وارد کند.کیم که پیش‌تر اعلام کرده است علاقه‌ای به سفر‌های هوایی ندارد، از سال ۲۰۰۰ تا‌کنون چهار بار با قطار به چین رفته‌است. آخرین سفر کیم به چین در ژانویه سال ۲۰۰۶ میلادی و به طرزی کاملا محرمانه انجام شد، به طوری که پس از پایان به طور رسمی اعلام شد.

بنا‌بر اعلام یونهاپ؛ خبرگزاری کره‌جنوبی که به منابعی در سئول و پکن استناد کرده‌است، رهبر کره‌شمالی با قطاری شامل ۱۷ واگن احتمالا به شهر دالیان واقع در شرق چین رفته است. دالیان بر سر مسیر پکن قرار دارد.همچنین بنابر اعلام مرکز اطلاعات حقوق بشر و دموکراسی که مقر آن در هنگ‌کنگ قرار دارد، کیم پیش از عزیمت به دالیان در هتلی با مقامات شهر داندونگ دیدار کرده‌ است.یکی از کارکنان هتل داندونگ که از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد در این‌باره گفت: «‌کیم جونگ ایل هتل را ترک کرده ‌است...‌این دیدار مخفیانه است.»این در حالی است که به اعتقاد تحلیلگران مسائل سیاسی خاور‌دور، چین می‌تواند به کیم فشار آورد تا در مقابل ارائه کمک‌های مورد نیاز کره‌شمالی، این کشور را به مذاکرات شش جانبه بازگرداند، مذاکراتی که می‌تواند به میزبانی پکن برگزار شود. کره‌شمالی از دو دهه پیش و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همواره از کمبود غذا رنج برده‌است.

این در شرایطی است که کمبود مواد غذایی پس از اصلاح اشتباه پول رایج کره‌شمالی در ماه نوامبر گذشته شدت گرفته‌است.سفر کیم به چین پس از دیدار هو جین تائو رییس‌جمهوری این کشور با لی میونگ باک، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی و همچنین دیدار او با کیم یونگ نام، رهبر شماره ۲ کره‌شمالی در روز جمعه و در حاشیه نمایشگاه اکسپو در شانگهای انجام می‌شود.برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی در شرایطی ادامه می‌یابد که این کشور ادعا کرده است که به بمب اتمی مجهز شده‌است. پیونگ‌یانگ همچنین به طور یکجانبه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از این کشور اخراج کرده و از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای موسوم به NPT خارج شده است.