مقامات نیویورک ادعای طالبان را رد کردند

عکس: AP

حکیم‌ا... محسود رهبر طالبان پاکستان در فیلم ویدئویی مقابل نقاط انفجار در نقشه آمریکا

گروه بین‌الملل- شادی آذری: دیروز در پی انتشار یک نوار ویدیویی از سوی طالبان پاکستان که در آن ادعا شده بمب‌گذاری نافرجام در میدان تایمز نیویورک کار این گروه بوده است، شهردار نیویورک این ادعا را رد کرد و احتمال دست داشتن طالبان در این بمب‌گذاری را منتفی دانست. رهبر طالبان پاکستان، حکیم‌الله محسود در یک نوار ویدیویی دیگر که در اوایل ماه آوریل ضبط شد و پس از تلاش نافرجام اخیر در بمب‌گذاری خودرو منتشر شد، در حالی که دو مرد نقاب‌پوش پشت سرش ایستاده‌اند ادعا کرده است به شهرهای بزرگ آمریکا حمله خواهند کرد. اما مقامات آمریکا ارتباطات بالقوه بین شبکه شبه‌نظامیان پاکستان و تلاش برای خودروگذاری در میدان تایمز نیویورک را بررسی کردند و اعلام کردند که این گروه از زیر ساخت‌های بین‌المللی لازم برای انجام چنین عملیاتی برخوردار نیستند.

البته طالبان پاکستان این امکان را دارند که با همکاری القاعده و سایر گروه‌ها دسترسی خود را به منابع گسترش دهند.بر اساس گزارش اینتل‌سنتر که یک مرکز آمریکایی ناظر بر رسانه‌های شبه‌نظامیان است، ویدیوی تازه منتشر شده حدود ۹ دقیقه است که در آن خود حکیم‌الله محسود صحبت می‌کند. اگرچه محسود در این نوار ویدیویی به‌طور مستقیم اشاره‌ای به شهر نیویورک نکرد، اما در روز ۴ آوریل در مورد سال میلادی جاری صحبت کرده و وعده داده است که «انشالله خیلی زود ظرف چندروز یا یک ماه آینده مسلمانان شاهد ثمرات موفق‌ترین حملات فداییان ما در ایالات متحده آمریکا خواهند بود.» بر اساس گزارش یک مرکز اطلاعاتی دیگر به نام گروه اطلاعاتی سایت، که بر رسانه‌های شبه‌نظامیان نظارت دارد، پس از انتشار این ویدیو یک کلیپ ویدیویی کوتاه‌تر منتشر شد که در آن گروه طالبان پاکستان مسوولیت تلاش نافرجام خودروی بمب‌گذاری شده در میدان تایمز را بر عهده گرفته است.در این نوار ویدیویی یک دقیقه و ۱۱ ثانیه‌ای، که گفته می‌شود از سوی طالبان پاکستان منتشر شده است، این گروه اعلام کرده است که حمله اخیر انتقامی بود که بخاطر کشته شدن رهبر این گروه، بیت‌الله محسود و کشتار اخیر رهبران القاعده، ابو‌عمر‌البغدادی و ابوایوب‌المصری توسط نیروهای آمریکایی و عراقی در ماه گذشته میلادی در شمال بغداد انجام شد. اما نکته‌ای که در این نوار ویدیویی قابل توجه است این است که هیچ اشاره‌ای به نوع حمله و محل آن نشده است و در آن از بمب‌گذاری در خودرو ذکری نشده است. رییس پلیس نیویورک اعلام کرده است که هیچ شواهدی دال بر ارتباط طالبان با تلاش نافرجام بمب‌گذاری خودرو وجود ندارد. از سوی دیگر بلومبرگ، شهردار نیویورک نیز احتمال دست‌داشتن طالبان در این بمب‌گذاری را رد کرده و ابراز امیدواری کرده است که به‌زودی عامل یا عاملین این بمب‌گذاری شناسایی خواهند شد.اما اگر ادعای طالبان پاکستان صحت داشته باشد، این اولین حمله مستقیم این گروه در خاک آمریکا خواهد بود. باتوجه به آنکه این ادعا توسط سایت‌های معمول طالبان منتشر نشده، صحت این ادعا هنوز مورد تردید قرار دارد.

نیروهای امنیتی آمریکا از عموم خواسته‌اند مردی را که در فیلم دوربین مداربسته در محل خودروی بمب‌گذاری شده بود شناسایی کنند.