گروه بین‌الملل- صادرات کره جنوبی در ماه آوریل برای ششمین ماه متوالی افزایش یافت، زیرا بهبود اقتصاد جهان تقاضا برای نیم‌رساناها و خودرو را افزایش داده است. به گزارش بلومبرگ دیروز شنبه وزارت اقتصاد کره جنوبی اعلام کرد صادرات نسبت به سال گذشته ۵/۳۱ درصد افزایش یافته و به ۸۸/۳۹ میلیارد دلار رسیده است. این درحالی است که اقتصاددانان انتظار افزایش ۸/۳۱ درصدی را داشتند. واردات نیز ۶/۴۲ درصد رشد داشته و به ۴۷/۳۵ میلیارد دلار رسیده است که مازاد تجاری‌ای به میزان ۴۱/۴ میلیارد دلار برجای گذاشته است. همچنان که اقتصاد جهان با پیشتازی آسیا از بدترین رکود اقتصادی از جنگ جهانی دوم تاکنون خارج می‌شود، کشورهای آسیایی رشد اقتصادی سریع‌تری را گزارش می‌دهند. شرکت سامسونگ الکترونیکس، بزرگ‌ترین سازنده نیم‌رسانا، تلویزیون صفحه تخت و گوشی موبایل در آسیا است، در فصل نخست سود هفت برابری را ثبت کرد و فروش امسال شرکت هیوندایی موتور در آمریکا و چین افزایش یافت. گزارش وزارت اقتصاد کره‌جنوبی نشان داد فروش به چین که بزرگ‌ترین خریدار کالاهای کره‌ای است در ۲۰ روز اول ماه آوریل ۴/۵۰ درصد افزایش داشته است. در همین دوره صادرات به آمریکا ۵/۲۸ درصد و به ژاپن ۴/۳۲ درصد رشد کرده است.

بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند اقتصاد چین در سال جاری ۵/۹ درصد و واردات این کشور ۴/۱۶ درصد رشد خواهد داشت. صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی رشد خود را برای سال ۲۰۱۰ از ۹/۳ درصد به ۲/۴ درصد افزایش داد. براساس گزارش وزارت اقتصاد کره‌جنوبی در ماه گذشته صادرات نیم‌رساناها ۹/۹۷ درصد و صادرات صفحه نمایش ۴/۳۸ درصد افزایش داشته است. فروش خودرو در خارج از کشور نیز ۸/۶۱ درصد جهش داشته است. کره جنوبی که چهارمین کشور بزرگ آسیایی خریدار نفت خام است در ماه آوریل نسبت به سال گذشته یک درصد کمتر سوخت وارد کرده است. واردات نفت خام طی ماه گذشته ۶/۶۹ میلیون بشکه کاهش داشته است.

این درحالی است که واردات در سال گذشته ۳/۷۰ میلیون بشکه بوده است. صادرات تایوان نیز در ماه مارس برای پنجمین ماه افزایش یافت. به دلیل آن که رشد اقتصاد جهانی تقاضا برای کالاهای الکترونیکی این جزیره را افزایش داده است، صادرات تایوان ۱/۵۰ درصد رشد کرد. صادرات مالزی در ماه فوریه نسبت به سال گذشته ۴/۱۸ درصد جهش کرد. دولت کره‌جنوبی پیش‌بینی می‌کند صادرات در سال جاری ۱۳ درصد رشد خواهد کرد و به ۴۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این درحالی است که صادرات در سال ۲۰۰۹، ۱۴ درصد کاهش داشت. همچنین پیش‌بینی می‌شود مازاد تجاری کره جنوبی در فصل دوم بیشتر از میزان فصل اول خواهد بود. مازاد تجاری کره‌جنوبی در فصل نخست ۳/۳ میلیارد دلار بود.