کارناوال اقتصادی در چین

عکس: AFP آغاز کار نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۱۰ چین

گروه بین‌الملل- پایتخت تجاری چین - این سریع ترین اقتصاد جهان - با برپایی نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰، میزبان جهانیان شده است. چینی‌ها سعی دارند از این طریق نفوذ و قدرت اقتصادی خود را در سطح جهان به نمایش گذارند. انتظار می‌رود دست‌کم ۷۰ میلیون نفر که اغلب آنها چینی خواهند بود، از غرفه‌ها و نمایشگاه‌های این رویداد عظیم بازدید کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، مراسم افتتاحیه این نمایشگاه روز جمعه ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) با حضور هو جین تائو، رییس‌جمهوری چین و مقامات بلند پایه سایر کشورها در شهر شانگهای برگزار شد.

نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه از مهمانان این مراسم پرزرق و برق بود.

نمایندگان بیش از ۲۵۰ کشور و سازمان بین‌المللی از سراسر جهان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند تا جنبه‌های فرهنگی خود را با موضوع توسعه پایدار به نمایش بگذارند.

بیش از ۲۳۰۰ هنرمند و نوازنده از سراسر جهان، در اجرای مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مشارکت داشتند. برگزارکنندگان این مراسم وعده داده بودند که در جریان این مراسم با کمک نور، لیزر و آتش بازی، بزرگترین رویداد چند رسانه‌ای را که تاکنون اجرا شده است به نمایش بگذارند.

آنها همچنین مسیری به طول ۳ کیلومتر از رودخانه‌ای را که از میان شهر می‌گذرد، با نور به رنگ سرخ درآورده‌اند.

مقامات شهر شانگهای به مناسبت این نمایشگاه تدابیر امنیتی را در این شهر به شدت افزایش داده‌اند.

منابع رسمی خبری چین از ملحق شدن ۸ هزار نیروی پلیس برای تقویت پلیس این شهر که پیش از این ۴۶ هزار نفر بوده است، خبر دادند.

از سوی دیگر، افرادی که در نزدیکی محل برگزاری نمایشگاه زندگی می‌کنند، از افزایش تدابیر امنیتی شکایت می‌کنند.

دانگ، یکی از ساکنان نزدیک محل نمایشگاه به خبرگزاری آسوشیتد‌پرس گفت که رفت و آمد به خانه‌هایشان به راحتی انجام نمی‌شود.

او همچنین گفت که چندین بازار محلی بسته شده است تا به پارکینگ نمایشگاه تبدیل شود.

از سوی دیگر گروهی از مدافعان حقوق بشر چین که مقرشان در کشور هنگ‌کنگ است به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که شش نفر از کسانی که به دلیل اعتراض به تخریب خانه‌هایشان بازداشت شده‌اند به اردوگاه‌های کار اجباری چین فرستاده شده‌اند.

خانه این افراد به وسیله برگزارکنندگان نمایشگاه و برای توسعه محل برگزاری نمایشگاه تخریب شده است. به گفته خبرنگاران در شانگهای، پلیس چین یک هفته پیش‌تر از توقیف کامپیوتر‌های متعلق به فنگ ژنو، از فعالان سیاسی این کشور خبر داد.

او قصد داشته است یک نمایشگاه اکسپو در فضای مجازی اینترنت ایجاد کند و در آن «بی‌عدالتی‌های» دستگاه قضایی چین را به نمایش بگذارد.

این اولین بار است که نمایشگاه اکسپو در یک کشور در حال توسعه برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد این نمایشگاه، می‌تواند فرصت خوبی برای بهبود روابط چین با سایر کشورها باشد.

عکس: AFP