گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه پس از آن که گزارش‌های مثبت درآمدی و ارقام بیکاری شواهد بیشتری از بهبود اقتصاد آمریکا ارائه کردند، شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبرو شدند. درپی گزارش وزارت کار آمریکا مبنی بر کاهش تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۲۲ واحد رشد کرد.

گزارش‌های درآمدی شرکت‌هایی چون موتورولا، تایم‌وارنر و استاروود هتلز نیز بهتر از حد انتظار تحلیل‌گران بود. افزایش روز پنجشنبه دومین افزایش متوالی درپی کاهش شدید شاخص‌ها در روز سه‌شنبه بود که در آن روز شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۱۳ واحد سقوط کرد. مشکلات بدهی‌های یونان که یکی از عوامل سقوط بازارهای سهام در روز سه‌شنبه بود در روزهای چهرشنبه و پنجشنبه کمتر موجب نگرانی شد و این امر به سرمایه‌گذاران امکان داد بر نشانه‌های فزاینده بهبود اقتصادی در آمریکا تمرکز کنند. وزارت کار آمریکا اعلام کرد تعداد تقاضاهای اولیه برای دریافت مزایای بیکاری به ۴۴۸۰۰۰ مورد کاهش یافته است که این میزان اندکی بیشتر از پیش‌بینی ۴۴۵۰۰۰ مورد کاهش توسط تحلیل‌گران و دومین کاهش هفتگی بود و امیدها را افزایش داد مبنی براین که اخراج‌ها درحال کند شدن است. گزارش درآمدی و خرید شرکت‌ها به خوش‌بینی سرمایه‌گذاران افزود. شرکت هولت‌پاکارد اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد شرکت پالم را به مبلغ ۴/۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند. ادغام شرکت‌ها نشانه‌ا‌ی است از این که اقتصاد درحال بهبود است و شرکت‌ها به منظور بازسازی کسب‌وکار خود به راحتی پول خرج می‌کنند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۵/۱۲۲ واحد یا ۱/۱ درصد افزایش یافت و به ۳۲/۱۱۱۶۷ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۲/۱۵ واحد یا ۳/۱ درصد رشد کرد و به ۷۸/۱۲۰۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۱۹/۴۰ واحد یا ۶/۱ درصد افزایش در رقم ۹۲/۲۵۱۱ واحد ثابت شد. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۳۵/۱۵ واحد یا ۱/۲ درصد رشد کرد و به ۷۴/۷۳۷ واحد رسید.

روز جمعه بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند زیرا این مساله که یونان به زودی کمک مالی دریافت خواهد کرد و همچنین بهبود اقتصادی در آمریکا نگرانی‌ها درمورد چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهان را کاهش داد. بورس‌های اروپا نیز در ابتدای معاملات رشد کردند.در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۴/۰ درصد و شاخص داکس آلمان ۷/۰ درصد افزایش یافت و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه تغییر چندانی نداشت. در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶۱/۱۳۲ واحد یا ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۴۰/۱۱۰۵۷ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۶/۱ درصد رشد کرد و به ۴۸/۲۱۱۰۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با ۸/۰ درصد افزایش در رقم ۵۶/۱۷۴۱ واحد ثابت شد.