افزایش 50 درصدی سود غول نفتی شل

گروه بین‌الملل- به مدد افزایش قیمت‌های جهانی نفت، غول نفتی جهان، شرکت رویال داچ شل شاهد افزایش نزدیک به ۵۰ درصدی سود فصلی خود شده است. این شرکت انگلیسی-هلندی اعلام کرد که در سه ماه اول سال میلادی جاری شاهد افزایش ۴ درصدی سود خود نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است و سودش به ۹/۴ میلیارد دلار رسیده است. این شرکت اعلام کرد قیمت‌ بالای انرژی و رشد کسب‌و‌کار شرکت باعث شد که سود آن از «سطح پایین» سال گذشته افزایشی چشمگیر یابد.

سود شرکت شل در سه ماه پایانی سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۲/۱ میلیارد دلار شد. آمار و داده‌های ضعیف آن دوران، شرکت شل را برآن داشت که پیش از پایان سال ۲۰۱۰ دوهزار شغل را کاهش دهد تا بتواند برنامه خود برای کاهش یک میلیارد دلاری هزینه‌هایش را تحقق بخشد.

مدیرکل شل، پیتر وسر می‌گوید گردش مالی شرکت در فصل اول سال جاری «عمدتا از اقدامات خود شرکت نشات می‌گیرد» که بیشتر در بخش تولید و کشف میدان‌های جدید نفتی معطوف بوده است. اما افزایش قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی هم نقش مهمی را در این میان ایفا کرده است. متوسط قیمت هر بشکه نفت در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۷۶ دلار بوده است در حالی‌که این متوسط قیمت در سال گذشته میلادی تنها بشکه‌ای ۴۱ دلار بوده است.

اما وسر می‌گوید: به‌رغم آن که نشانه‌هایی از افزایش تقاضا برای نفت مشاهده می‌شود، چون اقتصاد جهانی همچنان درحال خروج از بحران است، چشم‌انداز این شرکت در سال جاری «نامعلوم» است. وی می‌گوید: «تا کنون در سال ۲۰۱۰ قیمت‌های نفت تقریبا باثبات بوده و تقاضا برای محصولات پتروشیمی افزایش یافته است، اما سود حاصل از پالایش، تقاضا برای محصولات نفتی و قیمت‌های گاز تحت فشار بوده‌اند. اگرچه نشانه‌هایی از چشم‌انداز رو به بهبود اقتصاد جهانی مشاهده می‌شود، ما به این چشم‌انداز تکیه نمی‌کنیم.»

روز سه‌شنبه شرکت رقیب شل یعنی بریتیش پترولیوم، اعلام کرد سود آن در فصل اول سال جاری به ۶/۵ میلیارد دلار رسید. این در شرایطی است که سود بریتیش پترولیوم در مدت مشابه سال گذشته ۴/۲ میلیارد دلار بوده است.