گروه بین الملل- شادی آذری: با اوج‌گیری احیای اقتصادی جهان، تقاضا برای محصولات الکترونیکی و کالاهای مصرفی افزایش یافته است و این امر موجب شده است رشد اقتصادی کره‌جنوبی در فصل گذشته از انتظار اقتصاددانان پیشی‌گیرد. بنا‌به ‌گزارش بلومبرگ، دیروز بانک مرکزی این کشور در سئول اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی در فصل اول سال میلادی جاری با ۲/۰ درصد افزایش به ۸/۱ درصد رسیده است. این در حالی است که میانگین پیش‌بینی‌های ۱۲ اقتصاددانی که بلومبرگ از آنها نظرسنجی کرده بود، حاکی از آن بود که رشد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی در فصل اول بالغ بر ۵/۱ درصد خواهد بود. تولید ناخالص داخلی این کشور نسبت به سال گذشته میلادی ۸/۷ درصد افزایش یافته است.همزمان با افزایش صادرات کره جنوبی در سال جاری میلادی، فروش شرکت خودروسازی هیوندای موتورز در آمریکا و چین افزایش یافت و شرکت سامسونگ الکترونیکس شاهد هفت برابر شدن سود خود شد.در پی این روند شاخص‌ بورس‌های این کشور و ارزش وون، پول ملی کره جنوبی، افزایش یافت. بانک مرکزی کره جنوبی که به مدت چهارده ماه متوالی نرخ بهره خود را بدون تغییر حفظ کرده است، پیش‌بینی کرده است که اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی سریعترین رشد را از سال ۲۰۰۶ تا کنون به ثبت خواهد رساند. برایان جکسون، یک استراتژیست بازارهای نوظهور در شعبه هنگ‌کنگ بانک رویال کانادا می‌گوید: «احتمالا مقاومت در برابر خروج زودهنگام از برنامه‌های محرک اقتصادی ظرف چند ماه آینده بانک کره را در شرایط فعلی به حال آماده باش نگه‌می‌دارد. نگرانی از تاثیر بالقوه حفظ نرخ بهره در حد خیلی پایین برای مدت بسیار طولانی، سیاست‌گذاران را بر آن خواهد داشت که در نیمه دوم سال نرخ بهره را افزایش دهند.»

افزایش پیش‌بینی‌ها

با انتشار گزارش دیروز، مراکز کردیت‌سوییس و بارکلیز پیش‌بینی خود را از رشد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی افزایش دادند و اعلام کردند که چشم‌انداز بهبود اقتصاد جهان در این اقتصاد منعکس شده است. مرکز کردیت‌سوییس پیش‌بینی کرده است که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا در سال جاری میلادی رشد ۲/۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. اما مرکز بارکلیز رشد ۷/۵ درصدی را برای این اقتصاد آسیایی پیش‌بینی کرده است. جون پارک، یک اقتصاددان از مرکز سرمایه‌گذاری ووری در سئول می‌گوید: «این اقتصاد گام سریع احیای اقتصادی خود را بازیافته است و فصل دوم سال هم برای آن خوب خواهد بود. رشد سریع ممکن است برای افزایش زودهنگام نرخ بهره فشار آورد اما به احتمال زیاد بانک مرکزی آن‌را تا نیمه دوم سال بدون تغییر می‌گذارد چون تقاضای داخلی به‌اندازه کافی قدرتمند نیست.»

در دوره زمانی بین اکتبر ۲۰۰۸ و فوریه ۲۰۰۹، بانک مرکزی کره جنوبی نرخ بهره را با کاهشی ۲۵/۳ درصدی، در حد پایین‌ترین رکورد یعنی ۲ درصد حفظ کرد تا بتواند اقتصاد کشور را از رکود جهانی در امان دارد.دولت کره جنوبی می‌گوید اکنون برای اعمال استراتژی‌های خروج از سیاست‌های دوره بحران «بسیار زود» است. یکی از معاونان وزیر دارایی این کشور از ماه جولای تاکنون در جلسات ماهانه بانک مرکزی حضور می‌یابد و این اقدام دولت تخطی از یک رسم ۱۰ ساله بانک مرکزی این کشور بوده است. ده سال بود که هیچ نماینده سیاسی حق حضور در جلسات بانک مرکزی این کشور را نداشت. دولت رییس‌جمهوری این کشور، لی میونگ باک، بودجه این کشور را ۳ درصد افزالیش داد و به ۸/۲۹۲ تریلیون وون (۲۵۶ میلیارد دلار) افزایش داد و اعلام کرد که به دلیل افزایش روند احیای اقتصادی به توزیع بودجه‌ها سرعت می‌بخشد. اوه سوک تایی، اقتصاددان فرست بانک سئول می‌گوید: «اقتصاد کره‌جنوبی با سرعت در حال احیا است اما باتوجه به هزینه دولت، در حد بیش از حد رونق نیافته است. من تصور نمی‌کنم داده‌ها موجب افزایش نرخ بهره شوند. انتظار می‌رود افزایش نرخ بهره در فصل سوم سال رخ دهد.»