جدال در پارلمان اوکراین

عکس: AFP به دنبال تصویب تمدید اجاره پایگاه نظامی به مسکو رخ داد

درگیری شدید در پارلمان اوکراین

گروه بین‌الملل-‌ سایه ماندگار: دیروز و در حالی که پارلمان اوکراین در حال بررسی و مذاکره درباره تمدید اجاره پایگاه دریایی اوکراین در دریای سیاه (بندر کریمه) به روسیه بود، زد و خورد‌های شدیدی میان نمایندگان رخ داد.

به گزارش منابع خبری، رییس پارلمان اوکراین ناچار شد به دلیل پرتاب تخم مرغ زیر چتر پناه بگیرد و این در حالی بود که نارنجک‌های دود‌زا در محل پارلمان منفجر شد و نمایندگان با یکدیگر در‌گیری فیزیکی پیدا کردند.

با این همه بحث درباره تمدید اجاره پایگاه دریایی نظامی به روسیه در پارلمان اوکراین ادامه یافت و نمایندگان سر‌انجام این موضوع را به تصویب رساند.

کی‌یف برای مدت ۲۵ سال اجاره پایگاه نظامی «سواستوپول» به روسیه را تمدید کرده‌ است تا در مقابل گاز ارزان از روسیه خریداری کند.

این توافق در شرایطی تصویب می‌شود که روابط میان روسیه و اوکراین به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر این کشور و پیروزی ویکتور یاناکوویچ که مورد حمایت مسکو قرار دارد، به سرعت در حال بهبود است. یاناکوویچ به شدت از سوی مخالفان دولت که از سوی غرب حمایت می‌شوند، مورد انتقاد قرار دارد.

درگیری در پارلمان اوکراین در حالی گسترش یافت که نمایندگان در حال بررسی تصویب این توافق بودند؛ توافقی که ماه گذشته در دیدار یاناکوویچ و دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری اوکراین حاصل شده بود.

در این زمان بود که نمایندگان مخالف دولت به سوی وولودومیر لیتوین، رییس پارلمان تخم مرغ پرتاب کردند، اما او از سوی دو نفر از همراهانش به وسیله چتر‌های سیاه محافظت می‌شد. نمایندگان هم در صحن پارلمان به سوی یکدیگر منگنه پرتاب می‌کردند و چهره خود را برای آنکه از دود ناشی از انفجار نارنجک‌های آتش‌زا در امان باشند، با دستمال پوشانده بودند.

این تحولات در شرایطی رخ داد که هزاران نفر از معترضان در بیرون از ساختمان پارلمان تجمع کرده‌بودند.

با وجود ایجاد هرج‌و‌مرج در پارلمان، بحث درباره تمدید اجاره پایگاه نظامی دریایی اوکراین به روسیه ادامه یافت و ۲۳۶ نماینده از مجموع ۴۵۰ نماینده پارلمان به این توافق‌نامه رای مثبت دادند.اما میکولا آزاروف، نخست‌وزیر اوکراین در مورد توافق‌نامه تاکید کرد که این موضوع می‌تواند گاز ارزان برای کشورش به ارمغان بیاورد تا بودجه اوکراین به گونه‌ای تصویب شود که نظر صندوق بین‌المللی پول برای اعطای وام به کی‌یف را تامین کند.

نخست‌وزیر اوکراین در این مورد تاکید کرد: «‌بودجه به معنای جلب نظر صندوق بین‌المللی پول و توافق برای سرمایه‌گذاری است.» او اضافه کرد: «این برنامه‌ای برای توسعه اوکراین در آینده خواهد بود.»

اما رهبران احزاب مخالف و یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر پیشین اوکراین می‌گویند که روز تصویب این توافق‌نامه روزی سیاه در تاریخ اوکراین و پارلمان این کشور خواهد بود.

مدت کوتاهی پس از تصویب این توافق‌نامه در پارلمان اوکراین، مجلس سفلای روسیه موسوم به دومای دولتی با ۴۱۰ رای موافق و بدون رای مخالف و ممتنع، تمدید اجاره پایگاه نظامی دریایی اوکراین توسط مسکو را به تصویب رساند.

این در حالی بود که روز دوشنبه، ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه از کی‌یف دیدار و پیشنهاد توسعه همکاری با اوکراین در زمینه ساخت هواپیما، ساخت کشتی و تولید انرژی هسته‌ای را به این کشور ارائه کرد.

عکس: AFP