احسان ابطحی

حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان دیروز وارد دهلی‌نو، پایتخت هند شد تا با مانموهان سینگ، نخست‌وزیر و سایر مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند. سفر کرزی به هند دو ماه پس از حملات انتحاری در کابل، پایتخت افغانستان، انجام می‌شود که بر‌اثر آن دست‌کم ۱۷ نفر از جمله برخی مقامات دولت هند کشته شدند. به گزارش بلومبرگ، وحید عمر، سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان در مورد سفر کرزی به خبرنگاران گفت: «‌اگر‌چه این سفر تنها به حملات ۲۶ فوریه گذشته مرتبط نیست، اما رییس‌جمهوری درباره این حادثه با مقامات هند گفت‌و‌گو خواهد کرد.» عمر اضافه کرد: «‌رییس‌جمهوری کرزی درباره مسائل مربوط به مبارزه با تروریسم با نخست‌وزیر هند مذاکره خواهد کرد.»

پس از حملات ۲۶ فوریه بود که سینگ از کرزی خواست تا محافظت کامل از جان اتباع هند را که در افغانستان، این خشونت‌زده، مشغول به کار هستند، تضمین کند.

این در حالی است که یک منبع دولتی در اوایل ماه جاری میلادی گفت که کشورش، شبه‌نظامیان مستقر در خاک پاکستان را عامل حملات انتحاری کابل می‌داند. به گزارش خبرگزاری فرانسه تحلیلگران سیاسی بر‌این باورند که هند و پاکستان در حال رقابتی شدید برای نفوذ در افغانستان هستند؛ موضوعی که می‌تواند بی‌ثباتی جدیدی را در این کشور دامن بزند. این در شرایطی است که نیروهای نظامی بین‌المللی به رهبری ایالات‌متحده در افغانستان به دنبال این هستند تا در نیمه دوم سال ۲۰۱۱ میلادی افغانستان را ترک کنند.

انتظار می‌رود سینگ در مذاکرات خود با رییس‌جمهوری افغانستان بر نگرانی‌های دهلی‌نو درباره امنیت جان اتباع هند که در افغانستان مشغول کار هستند تاکید کند.

وزارت خــارجه هنـــد هم در بیانیه‌ای ضمن اعلام سفر دو روزه رییس‌جمهوری افغانستان به هند اعلام کرد که این سفر فرصتی برای این کشور خواهد بود تا بر تعهد قاطع دهلی‌نو در حمایت از دولت و مردم افغانستان تاکید کند.

پس از پایان حکومت طالبان در افغانستان که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی قدرت را در این کشور در دست داشت، هند ۲/۱ میلیارد دلار به افغانستان کمک مالی اعطا کرده که این کمک بیشتر در زمینه خدمات اجتماعی از جمله بهداشت و آموزش هزینه می‌شود. این میزان کمک هند به افغانستان بیشترین کمک‌های منطقه‌ای به این کشور را تشکیل داده‌است.

روابط هند و افغانستان ریشه‌هایی عمیق و تاریخی دارد و بسیاری از شهروندان افغان به زبان‌های هندی و اردو صحبت می‌کنند و بیشتر این زبان‌ها را از طریق تماشای فیلم‌های بالیوود آموخته‌اند.

حدود ۴ هزار هندی در ساخت جاده، ایجاد زیر‌ساخت‌های فاضلاب و همچنین خطوط انتقال برق در افغانستان مشغول فعالیت هستند. هند همچنین در حال ساخت پارلمان جدید افغانستان است.

بنا به گفته وحید عمر، سخنگوی رییس‌جمهوری افغانستان، هند سالانه ۱۰۰۰ کمک هزینه آموزشی در اختیار دانشجویان افغان قرار می‌دهد و بیشترین سهم را در میان کشور‌های جهان در ارائه کمک هزینه‌های آموزشی به افغان‌ها در اختیار دارد.

چهارشنبه هفته گذشته هند اعلام کرد که از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۷ هندی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. با این حال دهلی نو تاکید کرد که قصد ندارد فعالیت‌های خود را در افغانستان کاهش دهد.

رییس‌جمهوری افغانستان پس از اقامتی دو روزه در هند به بوتان سفر خواهد کرد تا در نشست رهبران کشورهای جنوب آسیا که با موضوع امنیت منطقه‌ای برگزار می‌شود، شرکت کند.