سوء‌قصد نافرجام به جان سفیر انگلیس در یمن

عکس:‌AP

شادی آذری

بر اثر یک عملیات بمبگذاری انتحاری در نزدیکی خودروی حامل تیم تورلوت، سفیر انگلستان در یمن، یک نفر جان باخت اما به سفیر انگلیس آسیبی نرسید. بر اساس گزارش‌های منتشر شده این انفجار در روز دوشنبه در پایتخت یمن، صنعا روی داد. نیروهای امنیتی یمن اعلام کرده‌اند که سفیر انگلستان توانسته است از این حادثه جان سالم بدر ببرد اما تنها فرد جان باخته به احتمال زیاد همان فرد بمب‌گذار انتحاری بوده است. وزارت امور خارجه انگلستان اعلام کرد که سفارت این کشور در یمن به روی عموم بسته خواهد بود. در ماه ژانویه بخاطر تهدیدات مداوم گروه القاعده، سفارتخانه‌های انگلستان و آمریکا موقتا تعطیل شده بودند. این تعطیلی‌ها بر اثر بمب‌گذاری در هواپیمای آمریکایی عازم دیترویت در روز کریسمس انجام شد که بعدا معلوم شد یک گروه یمنی وابسته به القاعده به‌نام «القاعده شبه‌جزیره عربستان» عامل آن حمله انتحاری نافرجام بود. اکنون این نگرانی مطرح شده است که یمن در حال تبدیل شدن به کانون اصلی القاعده است.

گفته می‌شود حمله به تورلوت زمانی روی داد که وی پس از شرکت در یک جلسه صبحگاهی عازم سفارتخانه بود. شاهدان عینی می‌گویند که بمب‌گذار مظنون در هدف‌گیری خودروی حامل سفیر کند عمل کرده است و خودش در انفجار جان باخته است.

گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز حاکی از آن است که فرد دیگری که احتمالا یکی از ناظران حادثه بوده، نیز کشته شده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز در لندن گفت: «ما می‌توانیم تایید کنیم که امروز صبح در صنعا حادثه‌ای روی داده است. در کنار خودروی حامل سفیر انگلستان انفجاری کوچک به‌وقوع پیوست. وی آسیبی ندید. هیچیک از سایر کارکنان سفارت یا اتباع انگلیسی در این حادثه آسیبی ندیدند.»

این سخنگو افزود که سفارت انگلستان در یمن «فعلا» بسته خواهد ماند. وی از اتباع انگلستان که در یمن مستقر هستند، خواست «ارتباطات خود را به حداقل برسانند و هشیار باشند.»

تورلوت از جولای سال ۲۰۰۷ تاکنون به عنوان سفیر انگلستان در یمن مشغول به‌کار است و پیش از این فرد شماره دو در سفارت انگلیس در بغداد بود. شاید به همین دلیل است که وی با تهدیداتی که منافع بریتانیا در منطقه را تهدید می‌کند، آشناست. همزمان با آنکه ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کشورهای اروپایی طی ماه‌های اخیر تمایل خود را برای ایفا کردن نقشی پررنگ‌تر در مقابله با گروه‌های افراطی که ثبات یمن را به‌خطر می‌اندازند نشان دادند، تدابیر امنیتی سفارتخانه‌های کشورهای غربی در یمن افزایش یافت. این اقدام در پی آن روی داد که یک مرد نیجریه‌ای برای منفجر ساختن پرواز یک هواپیمای آمریکایی عازم دیترویت در روز کریسمس تلاشی نافرجام را از خود به نمایش گذارد. او که عمر فاروق عبدالمطلب نام داشت، توسط شاخه یمنی القاعده با نام القاعده شبه‌جزیره عربستان آموزش دیده بود.

از سوی دیگر عملیات انتحاری دیروز یمن دومین حمله به یک خودروی دیپلماتیک در صنعا محسوب می‌شود. در بهار سال ۲۰۰۹ میلادی یک عامل انتحاری پیاده یک خودروی دیپلماتیک کره جنوبی را که از مرکز شهر عازم فرودگاه بود، مورد هدف قرار داد. اما آن حادثه نیز حاصلی نداشت جز کشته شدن خود عامل انتحاری. به علاوه در سال گذشته میلادی شبه‌نظامیان با استفاده از بمبگذاری‌های داخل خودرو و نارنجک، حمله‌ای هماهنگ‌شده را به سفارت آمریکا ترتیب داده بودند.

سفارت انگلیس در سال ۲۰۰۵ نیز دو بار بخاطر خطراتی که «منافع بریتانیا» را تهدید می‌کرد، تعطیل شد.

هنوز هیچ گروهی به طور رسمی مسوولیت حمله انتحاری به خودروی سفیر بریتانیا در یمن را بر عهده نگرفته است.