گروه بین‌الملل- در هفته جاری وال‌استریت با دور جدیدی از گزارش‌های درآمدی روبرو می‌شود و چشم‌انداز نتایج خوب درآمدی شرکت‌های مهمی چون شرکت کاترپیلار و شرکت ۳M موجب افزایش شاخص‌ها خواهد شد. دور جدید گزارش‌های خوب درآمدی نشانه دیگری خواهد بود از این که بهبود اقتصادی در آمریکا قدرتمندتر می‌شود و به تعدیل ریسک مرتبط با نگرانی‌ از بحران بدهی‌های یونان کمک خواهد کرد. یونان روز جمعه به طور رسمی از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کرد.

براساس آمار تامسون رویترز تاکنون ۱۷۲ شرکت تشکیل‌دهنده شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ گزارش‌های درآمدی خود را منتشر کرده‌اند. از این تعداد، ۸۳ درصد از گزارش‌های درآمدی انتظارات تحلیل‌گران را برآورده کرده است.

گرچه طی این هفته رخدادهای دیگری نیز ممکن است روی بازار سهام تاثیر بگذارند اما همچنان گزارش‌های درآمدی عامل اصلی تعیین روند وال‌استریت خواهند بود.

فدرال رزرو در هفته جاری نشست دو روزه خود را برگزار می‌کند اما تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه خواهد داشت و به منظور تقویت روند بهبود اقتصادی به تعهد خود مبنی بر پایین نگه‌داشتن نرخ بهره برای دوره‌ای طولانی پایبند خواهد ماند.

مدیران ارشد موسسه مالی گلدمن ساکس قرار است روز سه‌شنبه در حضور اعضای هیات منصفه سنا شهادت دهند. گرچه این محاکمه توجهات را جلب خواهد کرد و موسسه مالی گلدمن ساکس را در مرکز توجه قرار خواهد داد، انتظار می‌رود گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها از شواهد بهبود اقتصادی حمایت کند و موجب افزایش شاخص‌ها شود.

فیل اورلاندو کارشناس بازارسهام از مرکز فدریتد اینوسترز می‌گوید: «برای درک از جهت و قدرت بهبود اقتصادی بررسی تداوم توسعه اقتصادی و گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها در فصل نخست منطقی‌تر است.»

علاوه بر شرکت‌های کاترپیلار و ۳M شرکت‌های بزرگ دیگری نیز چون یو‌اس استیل، تگزاس اینسترومنتس، دوپونت و ویزا طی این هفته گزارش‌های درآمدی خود را منتشر می‌کنند. غول‌های انرژی یعنی شرکت‌های اکسون موبیل و شورون نیز ارقام درآمدی خود را اعلام خواهند کرد.

روز جمعه این هفته نیز دولت آمریکا گزارش اولیه تولید ناخالص داخلی در فصل اول را منتشر می‌کند. اقتصاددانان نرخ رشد سالانه ۴/۳ درصد را برای تولید ناخالص داخلی در فصل نخست پیش‌بینی می‌کنند.

اما پرسش مهمی که سرمایه‌گذاران در هفته جاری با آن روبه‌رو هستند این است که آیا درخواست رسمی یونان برای دریافت کمک از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول نگرانی از عدم بازپرداخت بدهی‌های این کشور را از میان خواهد برد یا خیر.