هشدار نخست‌وزیر تایلند به مخالفان

فرمانده ارتش و نخست وزیر تایلند- عکس: رویترز

معترضان تاکید کردند تا زمانی که پیروز نشوند به خانه‌هایشان باز نمی‌گردند

گروه بین‌الملل‌- ‌‌نخست‌وزیر تایلند تهدید کرد که مرکز تجمع مخالفان در پایتخت این کشور را از آنان باز‌پس خواهد گرفت. به گزارش بی.‌بی.‌سی آبهیست وجاجیوا نگفت که این اقدام چه زمانی و چگونه انجام خواهد گرفت. او این سخنان را در تلویزیون ملی تایلند و در حالی که ژنرال آنوپونگ پائوجیندا، فرمانده ارتش این کشور در کنارش قرار داشتند، ابراز کرد. کارشناسان امور تایلند قرار گرفتن نخست‌وزیر و فرمانده ارتش تایلند در کنار یکدیگر را نمایشی از سوی این دو برای نشان دادن اتحاد می‌دادند.

وجاجیوا همچنین پیشنهاد مخالفان مبنی بر اینکه اگر نخست‌وزیر تایلند پارلمان این کشور را منحل و انتخابات زود‌هنگام برگزار کند به تظاهرات خود پایان خواهند داد، رد کرد. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ما محل تجمع معترضان را پس خواهیم گرفت اما روند این اقدام، نحوه و زمان آن را نمی‌توانیم اعلام کنیم چون به عوامل مختلفی بستگی دارد.» او اضافه کرد: «‌‌اکنون موضوع اصلی این نیست که ما چگونه معترضان را پراکنده کنیم، موضوع این است که چگونه بتوانیم موضوع اصلی را حل‌و‌فصل نماییم.»

سخنان نخست‌وزیر تایلند در شرایطی عنوان می‌شود که ژنرال پائوجیندا، فرمانده ارتش تایلند هم اضافه کرد که این ارتش از سیاست‌های دولت حمایت خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس او اضافه کرد: «‌اگر به چیزی برای بازگرداندن صلح نیاز باشد، ما این نیاز را بر‌آورده خواهیم کرد.»

درخواست‌های مخالفان

بازهم به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس یکی از رهبران مخالفان که در جمع تظاهر‌کنندگان حاضر شده بود در این‌باره گفت: «‌‌ما تا زمانی که پیروز نشویم، به خانه نخواهیم رفت.» هم‌چنین گزارش شده است که خووانچای پیرایپانا از هواداران خود در مناطق استانی خواسته است تا مانع از اعزام نیروهای امنیتی به بانکوک شوند. این در حالی است که روز جمعه، پیراهن قرمز‌ها - مخالفان دولت- اعلام کردند که خواستار انحلال پارلمان ظرف مدت ۳۰ روز هستند. پیراهن قرمز‌ها پیشتر خواستار انحلال فوری پارلمان شده بودند. آنها همچنین خواستار تحقیق و بررسی در مورد خشونت‌های اخیر شدند. این درخواست پس از آن عنوان می‌شود که درگیری دو هفته پیش میان پلیس و معترضان به کشته شدن ۲۵ نفر انجامید. این تحولات در شرایطی انجام می‌شود که پیراهن‌ قرمز‌ها برای مدت شش هفته است که بخش‌هایی از بانکوک را به اشغال خود در‌آورده‌اند. بسیاری از مخالفان دولت طرفدار تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر پیشین تایلند هستند که در سال ۲۰۰۶ میلادی به دنبال کودتایی نظامی سرنگون شد. معترضان بر‌این باورند که دولت آبهیست وجاجیوا غیر‌قانونی است؛ چرا که در سال ۲۰۰۸ و با تضمین حمایت پارلمان و پس از آن به قدرت رسید که دستگاه قضایی تایلند دولت پیشین را که طرفدار تاکسین شیناواترا بود منحل کرد. محل حضور معترضان از مرکز خرید بانکوک آغاز می‌شود و تا جنوب این شهر که منطقه‌ای تجاری است ادامه می‌یابد، محلی که معترضان در آنجا سنگر‌بندی کرده‌اند. سرکوب ناموفق روز ۱۰ آوریل‌-‌۲۱ فروردین- به کشته شدن ۲۵ نفر منجر شد و صد‌ها زخمی بر‌جای گذاشت. از آن زمان به بعد تنش‌ها افزایش یافت به نحوی که زندگی عادی در بانکوک هر روز بیش‌تر از روز گذشته با اخلال همراه شده‌است. این در حالی است که روز پنجشنبه هفته گذشته،‌ بر اثر حملات نارنجکی در نزدیکی سنگر‌های معترضان یک نفر کشته و ۸۰ نفر دیگر مجروح شدند. دولت می‌گوید که پرتاب نارنجک از نقطه‌ای در پارک لومپینی بانکوک که در پشت سنگربندی اصلی پیراهن قرمز‌ها قرار دارد، انجام شده است.