مخالفت شدید محمود عباس با تشکیل‌کشور فلسطین با مرز‌‌های موقت

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل‌-‌ محمود عباس، رییس دولت خود‌گردان فلسطین، دیروز تاسیس کشور مستقل فلسطینی با مرز‌های موقت را رد کرد. اظهارات محمود عباس در شرایطی بیان شد که گزارش‌های رسانه‌ها حکایت از این دارند که اسراییل قصد دارد این پیشنهاد را احیا کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، محمود عباس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که به جای این پیشنهاد، اسراییل و فلسطینیان باید مذاکرات جدی خود را با هدف تشکیل کشور مستقل فلسطینی که همه شرایط یک کشور را داشته‌باشد از سربگیرد. عباس که در میان فلسطینیان به ابومازن نیز شهرت دارد، اضافه کرد که این مذاکرات باید ظرف مدت دو سال پایان یافته و به نتیجه برسد.

این در شرایطی است که اسراییل و فلسطینیان همچنان از چارچوب کاری چنین مذاکراتی فاصله دارند و جورج میچل، نماینده ویژه دولت ایالات‌متحده به خاورمیانه روز جمعه بار دیگر به منطقه باز‌گشت تا دو طرف را برای ادامه مذاکرات ترغیب کند و اختلاف میان آنان را کاهش دهد.

ایالات‌متحده اخیرا پیشنهاد مذاکرات غیر‌مستقیم میان دو طرف را ارائه داده و جورج میچل قرار است برای پیشبرد این مذاکرات میان مقامات اسراییلی و فلسطینی رفت‌و‌آمد کند.

با این همه فلسطینیان می‌گویند تا زمانی که اسراییل ساخت‌وساز آپارتمان‌های جدید در بیت‌المقدس شرقی را که به طور سنتی اعراب در آن‌جا ساکن هستند، متوقف نکند وارد چنین مذاکراتی نخواهند شد. فلسطینیان قصد دارند بیت‌المقدس شرقی را به عنوان پایتخت کشور مستقل و آینده فلسطین انتخاب کنند. با این همه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل بار‌ها تاکید کرده‌است که پروژه ساخت‌وساز‌های جدید در بیت‌المقدس شرقی را متوقف نخواهد کرد.

هفته گذشته، یک روزنامه اسراییلی گزارش داد که نتانیاهو پیشنهاد تشکیل کشور مستقل فلسطینی با مرز‌های موقت را به عنوان ایده‌ای برای عبور از بن‌بست مذاکرات ارائه داده‌است.

این پیشنهاد همچنین بخشی از برنامه صلح موسوم به «‌نقشه راه» است که از سوی ایالات‌متحده به عنوان گامی موقت به سوی استقلال کامل فلسطینیان حمایت می‌شود. کشور موقت فلسطینی تنها در بخش‌‌هایی از سرزمینی که فلسطینیان می‌خواهند در آنجا کشور تشکیل دهند، تاسیس خواهد شد. با این وجود، برنامه نقشه راه هیچگاه اجرایی نشد و فلسطینیان همواره اعلام کرده‌اند که تاسیس کشور موقت فلسطین را نمی‌پذیرند. آنها از این موضوع نگرانند که مرزهای موقت به مرز‌های نهایی تبدیل شود.

عباس دیروز در همین زمینه به رهبران جنبش فتح گفت: «‌ما کشوری با مرز‌های موقت را نخواهیم پذیرفت.»

در همین حال هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده هم در این مورد گفت: «‌ایده‌های بسیاری در مورد این موضوع وجود دارد، اما در نهایت این اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها هستند که می‌توانند درباره خودشان تصمیم بگیرند.» محمود عباس در بخش دیگری از سخنانش در جمع رهبران جنبش فتح گفت: «اقدامات نژادپرستانه اشغالگران اسراییلی در اراضی فلسطینی همانند نظام نژادپرستانه آپارتاید آفریقای جنوبی است. با این تفاوت که براساس اراده جهانی، این نظام در آفریقای جنوبی برچیده شد، اما اسراییل همچنان در برابر چشم جهانیان و در مصونیت گسترده، به همین نظام نژادپرستانه خود علیه فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد.»