گروه بین‌الملل- روز دوشنبه پس از آن که نگرانی درمورد شکایت دولت از موسسه مالی گلدمن ساکس فروکش کرد سرمایه‌گذاران، سهام بخش مالی را به سرعت خریداری کردند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز درحالی که اغلب ساعات روز را با کاهش سپری کرد در نهایت با ۷۳ واحد افزایش روز را به پایان رساند. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ نیز رشد کرد، اما شاخص نسدک کامپوزیت با کاهش روبه‌رو شد.

تحلیلگران براین باروند که این گزارش که رای کمیسیون اوراق بهادار برای پی‌گیری شکایت علیه موسسه مالی گلدمن ساکس ۲-۳ بوده است از نگرانی‌های سرمایه‌گذاران کاست. سرمایه‌گذاران از این واقعیت تسکین یافتند که در این رای‌گیری اتفاق آرا به دست نیامده است. بهبود در سهام موسسه مالی گلدمن ساکس به افزایش ارزش سهام بخش مالی کمک کرد.

دراین میان ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی سقوط کرد زیرا فرودگاه‌های اروپا برای پنجمین روز به دلیل غبار ناشی از فعالیت آتشفشانی در ایسلند تعطیل بودند. تحلیل‌گران تخمین می‌زنند زیان شرکت‌های هواپیمایی به یک میلیارد دلار می‌رسد. ارزش سهام شرکت ای‌ام آر ۳/۴ درصد و ارزش سهام شرکت یو‌ای‌ال ۱/۵ درصد سقوط کرد.

شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به بخش تکنولوژی است در آستانه انتشار گزارش شرکت اینترنشنال بیزینس مشینز دچار کاهش شد. این شرکت پس از پایان معاملات وال‌استریت اعلام کرد سود شرکت در فصل اول به دلیل درآمد بیشتر تاحدی رشد داشته است.

وال‌استریت از افزایش فراوان شاخص مرکز کانفرنس بورد که مربوط به معیارهای اقتصادی پیشتاز است نیرو گرفت. گزارش مرکز کانفرنس بورد نشان داد فعالیت اقتصادی در سه تا شش ماه آینده قدرت خواهد گرفت. شاخص معیارهای پیشتاز کانفرنس‌بورد در ماه مارس ۴/۱ درصد رشد کرد. این درحالی است که اقتصاددانان رشد ۹/۰ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۹/۷۳ واحد یا ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۵/۱۱۰۹۲ واحد رسید. شاخص استاندارداندپورز ۵۰۰، ۳۹/۵ واحد یا ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۵۲/۱۱۹۷ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۵/۱ واحد یا ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۱/۲۴۸۰ واحد رسید.

پس از افزایش روز دوشنبه وال‌استریت روز سه‌شنبه اکثر بورس‌های جهان نیز اندکی رشد کردند.

در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌ها در انگلستان، آلمان و فرانسه حدود ۵/۰ درصد یا کمتر افزایش یافتند.

در آسیا شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ یک درصد رشد کرد و به ۳۸/۲۱۶۲۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۸/۰ درصد جهش کرد و به ۰۳/۱۷۱۸ واحد رسید. بورس‌های هند، استرالیا و تایوان نیز با افزایش روبرو شدند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن در اواخر روز دچار لغزش شد و با ۱/۰ درصد کاهش دررقم ۶۸/۱۰۹۰۰ واحد ثابت شد.