گروه بین‌الملل- نرخ تورم انگلیس در ماه مارس به بیش از پیش‌بینی اقتصاددانان رسید و از محدوده‌ای که دولت برای نرخ تورم در نظر گرفته بود برای دومین بار در سال جاری متجاوز شد که تا حدودی علت آن به افزایش هزینه‌های انرژی ظرف چند هفته رقابت‌های انتخاباتی مربوط می‌شود. به گزارش بلومبرگ، دفتر آمار ملی انگلیس قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور نسبت به یک‌سال پیش ۴/۳ درصد افزایش یافته است در حالی‌که این افزایش در ماه فوریه ۳ درصد بود. این در شرایطی است که میانگین بدست آمده از نظرسنجی بلومبرگ از ۳۰ اقتصاددان، افزایش ۱/۳ درصدی را در نرخ تورم برای ماه مارس نشان می‌داد.

در شرایطی که نرخ پایین پوند باعث می‌شود که هزینه واردات افزایش یابد، گوردون براون تلاش می‌کند در آستانه انتخابات ششم ماه مه رای‌دهندگان را متقاعد کند که او بهترین گزینه برای تقویت احیای اقتصادی و کاهش کسری بودجه است. بانک انگلستان قصد دارد تورم را به ۲ درصد برساند و نوسان آن را در حد ۱/۰ درصد حفظ کند. نیک کانیس اقتصاددان ارشد بانک فورتیس می‌گوید: «ما شاهد فشارهای روزافزون از سوی قیمت‌های کالاها و تاثیر کاهش ارزش پوند هستیم.»

بر اساس گزارش اداره آمار انگلیس، نرخ تورم در انگلیس به دلیل افزایش قیمت بنزین، سوخت، حمل‌و‌نقل و غذا بالا رفته است. هزینه‌های مربوط به حمل‌و‌نقل در ماه مارس نسبت به سال پیش ۳/۱۱ درصد افزایش یافته است. این افزایش بیشترین افزایش از آغاز ثبت این آمار یعنی سال ۱۹۹۷ تا کنون است. ظرف چهار ماه گذشته نرخ تورم از هدف ۲ درصدی بانک مرکزی انگلیس متجاوز شده است.