بر سر امنیت پرواز‌ها سازش نمی‌کنیم

عکس: AP

گروه بین‌الملل‌-‌ شمار اندکی از پرواز‌ها دیروز و پس از گذشت پنج روز از اختلال در انجام پرواز‌ها که به دلیل گسترش توده خاکستر ناشی از آتشفشان ایسلند ایجاد شده‌بود، از زمین برخاستند. این در شرایطی است که خطوط هوایی اروپایی از اتحادیه اروپا و دولت‌‌های این قاره درخواست غرامت کرده‌اند اما کمیسر حمل‌ونقل اتحادیه اروپا گفت هیچ سازشی بر سر ایمنی پرواز انجام نخواهد شد.

به گزارش منابع خبری آژانس کنترل ترافیک هوایی اروپا موسوم به یورو‌کنترل اعلام کرد که روز سه‌شنبه‌-‌دیروز‌-‌ بیش از ۶۰ درصد پرواز‌هایی که قرار بود از اروپا پرواز کنند، انجام شده‌ است.

هواپیما‌ها از مبادی خروجی فرودگاه‌های پاریس، آمستردام و فرانکفورت پرواز کردند در شرایطی که بسیاری دیگری از هواپیماها موفق به پرواز نشدند.

خاکستر جدید ناشی از آتشفشان ایسلند به معنای آن است که بیشتر فضای هوایی بریتانیا، از جمله لندن، همچنان تعطیل باقی خواهند ماند.

مقامات کنترل ترافیک هوایی بریتانیا موسوم به Nats اعلام کردند که بعید به نظر می‌رسد که فرودگاه‌های اصلی لندن تا روز پنجشنبه‌-‌فردا-‌ بازگشایی شوند.

شمار اندکی از هواپیما‌ها دیروز از اسکاتلند و ایرلند شمالی پرواز کردند و این پرواز‌ها در حالی انجام شد که فضای مجاز هوایی محدودی در شمال انگلیس وجود داشت.

شرکت هوایی بریتیش ایر‌ویز اعلام کرد که همه پرواز‌های خود در مسافت‌های کوتاه را لغو کرده است با این حال این شرکت ابراز امیدواری کرد که پرواز‌های طولانی خود را در روز سه‌شنبه پس از ساعت ۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ -۱۶ به وقت تابستانی بریتانیا- از سربگیرد. بریتیش ایرویز در عین حال تاکید کرد که این موضوع بستگی به گشوده بودن دائمی فضای هوایی دارد.

Nats در بیانیه خود آورده است که وضعیت همچنان «‌ناپایدار» است و آخرین اطلاعات هواشناسی نشان می‌دهند که وضعیت روز سه‌شنبه‌-‌دیروز‌-‌ متغیر خواهد بود.

در تلاشی دیگر برای به کنترل در‌آوردن موقعیت، وزرای حمل‌ونقل اروپایی مناطق پرواز ممنوع، مناطق با خدمات محدود و مناطق مجاز ایجاد کردند.

از سوی دیگر آژانس ترافیک هوایی یورو‌کنترل در بروکسل دیروز اعلام کرد که حدود ۱۰ هزار پرواز از ۲۵ هزار و پانصد پرواز برنامه‌ریزی شده برای روز سه‌شنبه انجام خواهد شد.

این تصمیم درحالی اتخاذ می‌شود که بریتانیا، هلند، فرانسه و بلژیک گفتند بازگشایی آسمان‌هایشان برای پروازها را آغاز خواهند کرد. صنعت هوانوردی اروپا اعلام کرد که از پنج روز پیش با بسته شدن آسمان به روی پروازها، زیان‌های این صنعت به یک میلیارد دلار رسیده است. همزمان ویلی والش، رییس شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز، از ممنوعیت پرواز در سراسر اروپا انتقاد کرد.

او که یک پرواز آزمایشی سه ساعته انجام داده گفت خاکسترهای آتشفشانی به هیچ وجه تاثیری در کار هواپیما نداشته است. این در حالی است که یک مقام آمریکایی پیشتر گفته بود که موتور یک جنگنده اف-۱۶ ناتو با عبور از توده خاکستر آتشفشانی آسیب دیده است. کارشناسان می‌گویند که خاکستر وقتی در دمای خیلی بالا وارد توربین موتور می‌شود، می‌تواند به شیشه مذاب بدل شود و موتور را فلج کند.با این حال کارشناسان گفته اند که این آتشفشان که روز چهارشنبه هفته گذشته برای دومین‌بار در ماه جاری فوران کرد اکنون بیشتر بخار متصاعد می‌کند تا خاکستر. از سوی دیگر خطوط اروپایی بابت بسته شدن آسمان از اتحادیه اروپا و دولت‌ها درخواست غرامت کرده‌اند. کارل دی گوخت کمیسر تجاری اتحادیه اروپا گفت که اگر اختلال جاری برای مدتی طولانی ادامه یابد اقتصاد اتحادیه اروپا به شدت ضربه خواهد خورد. اما کمیسر حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت هیچ سازشی بر سر ایمنی پرواز‌ها انجام نخواهد شد. هم اکنون لایه‌ای از ذرات غبار معدنی که از آتشفشان فوران کرده از مرز جنوبی قطب شمال تا سواحل مدیترانه در فرانسه و از اسپانیا تا روسیه را در بر گرفته و آسمان بیش از ۲۰ کشور به طور کامل یا نسبی بسته شده است. سازمان هواپیمایی ایتالیا آسمان شمال این کشور را تا صبح سه شنبه بسته است. اما بعضی از فرودگاه‌ها در اتریش، استونی، فنلاند، مجارستان و ترکیه پس از تشخیص رفع خطر توسط مقام‌ها باز شده است. همزمان گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا تایید کرده است که نیروی دریایی این کشور مامور کمک به بریتانیایی هایی شده است که به دلیل مختل شدن پروازهای اروپایی در اثر خاکسترهای آتشفشانی، در خارج از کشور سرگردان مانده‌اند. سه فروند کشتی از جمله ناو هواپیمابر HMS Ark Royal مسافران را از اسپانیا به بریتانیا باز خواهند گرداند.