گروه بین‌الملل- یک سیاستمدار ملی‌گرا به عنوان رییس‌جمهوری قبرس ترک‌نشین انتخاب شد.

درویش اروغلو که سال گذشته نخست‌وزیر بوده، خواهان استقلال قبرس شمالی است. او در این انتخابات توانست پنجاه درصد آرا را به خود اختصاص دهد و محمدعلی طلعت، رییس‌جمهور فعلی را شکست دهد.

طلعت معتقد به مذاکرات دیپلماتیک برای وحدت میان دو قبرس است. یک تحلیلگر مسائل قبرس می‌گوید رای‌دهندگان با این رای خواستند آقای طلعت را به دلیل ناکامی در وحدت دو قبرس، مجازات کنند.

نتیجه این انتخابات باید از سوی کمیسیون انتخابات تایید شود. گزارش‌ها حاکی است نتیجه این انتخابات می‌تواند در مذاکرات برای وحدت قبرس تاثیر بگذارد.

راه‌حل اروغلو این است که قبرس ترک نشین و یونانی نشین مستقل باشند و روابط میان دو طرف از طریق یک دولت فدرال صورت گیرد. رهبران قبرس یونانی نشین با این طرح مخالفت کرده‌اند. او پس از اعلام پیروزی خود گفت: «ما همواره با ترکیه، سرزمین مادری خود همکاری خواهیم کرد.» او تاکید کرده است که مذاکرات با قبرس یونانی نشین ادامه خواهد داشت.

پیروزی اروغلو می‌تواند امیدهای ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا را مورد تهدید قرار دهد.

جمهوری قبرس و یونان، که از آن حمایت می‌کند، به عنوان عضو اتحادیه اروپا دارای حق وتو در قبول اعضای جدید هستند. در سال ۱۹۸۳، رهبران جامعه ترک قبرس تاسیس کشور مستقلی را به نام جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام کردند، اما تا کنون به استثنای ترکیه هیچ کشور دیگری این جمهوری را به رسمیت نشناخته است.