گروه بین‌الملل‌- ‌ارتش تایلند صدها سرباز را برای جلوگیری از ورود معترضان قرمزپوش به قلب تجاری بانکوک، پایتخت این کشور در این منطقه مستقر کرده است. به گزارش منابع خبری معترضان طی پنج هفته اخیر در نقاط مختلف شهر از جمله مراکز خرید تجمع کرده و خواهان استعفای آبهیسیت وجاجیوا، نخست‌وزیر این کشور شده‌اند. معترضان قرمز پوش خواهان برپایی انتخاباتی جدید در تایلند هستند.

گروه‌های معترض تهدید کرده‌اند که تجمع‌های اعتراضی خود را به خیابان‌های منطقه تجاری پایتخت گسترش خواهند داد. دولت می‌گوید مستقر کردن سربازان در این منطقه به منظور حمله به معترضان نیست و این سربازان تنها جلوی ورود آنها به منطقه تجاری را خواهند گرفت. روز یکشنبه رهبران جنبش «پیراهن زردها» که از حکومت حمایت می‌کنند به دولت تایلند یک هفته مهلت دادند که به تظاهرات قرمزپوش‌ها پایان دهد و هشدار دادند در غیر این صورت آنها نیز دست به تظاهرات خواهند زد. آبهیسیت تا‌کنون در برابر درخواست مخالفان ایستادگی کرده و گفته است کناره‌گیری نخواهد کرد. تلاش دولت برای سرکوب معترضان تا کنون به کشته شدن ۲۳ نفر و مجروح شدن بیش از ۸۰۰ نفر انجامیده است. پیراهن قرمزها از هواداران تاکسین شیناواترا، نخست وزیر پیشین تایلند هستند که طی کودتایی در سال ۲۰۰۶، از قدرت سرنگون شد. از سال ۲۰۰۶ به این سو، تایلند درگیر بحران سیاسی است. در آن سال مخالفان تاکسین طی تظاهراتی خواهان استعفای او به علت اتهامات فساد شدند.

پس از کودتایی که به سرنگونی تاکسین شیناواترا منجر شد، متحدان او موفق شدند در سال ۲۰۰۸ به قدرت بازگردند، اما مخالفان، دفتر نخست وزیری را به مدت سه ماه به اشغال خود در آوردند و دو فرودگاه اصلی بانکوک را برای یک هفته تصرف کردند. تاکسین در حال حاضر به تبعیدی خود خواسته رفته است و در دبی زندگی می‌کند.

دولت تایلند در یک محاکمه غیابی او را در ارتکاب فساد مالی مقصر شناخته است و او در صورت بازگشت به کشور با مجازات زندان روبه‌رو خواهد شد.