گروه بین‌الملل- بخش‌هایی از مناطق مرکزی و شمالی افغانستان بر اثر زمین‌لرزه نسبتا قدرتمندی که در مناطقی از تاجیکستان و ازبکستان هم احساس شد، لرزید. قدرت این زمین‌لرزه ۳/۵ ریشتر گزارش شده است. به گزارش بی‌بی‌سی، آمار دقیق تلفات ناشی از این زمین لرزه هنوز دقیقا معلوم نیست. برخی منابع گفته‌اند که در اثر این زمین لرزه، هفت نفر کشته و نزدیک به پنجاه تن دیگر زخمی شده‌اند؛ اما اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید، تا به حال مرگ شش نفر و زخمی شدن هشت تن دیگر تایید شده است. مقامات می‌گویند، گروه‌های بررسی به محلات حادثه در ولایت سمنگان اعزام شده‌اند. اداره مبارزه با حوادث طبیعی می‌گوید، احتمال دارد در ادامه روز، آمار تلفات ناشی از این زمین‌لرزه بیشتر شود. شدت این زمین لرزه، عمدتا در مناطق موسوم به دره صوف بالا و دره صوف پایین در ولایت سمنگان محسوس بوده، اما براساس اظهارات اداره مبارزه با حوادث طبیعی، بخش‌هایی از مزار شریف، در شمال و کابل، پایتخت افغانستان را نیز تکان داده است.

مقامات می‌گویند، ده‌ها خانه مسکونی در سمنگان تخریب شده و بیم آن می‌رود که افراد بیشتری زیر آوار باقی مانده باشند. افغانستان و به ویژه منطقه هندوکش، در گذشته نیز شاهد زمین لرزه‌های قوی بوده است. ساختمان‌ها در ولایات و مناطق دورافتاده افغانستان، در برابر زمین لرزه‌های قوی آسیب پذیر هستند و در چنین شرایط، فروریزی دیوارها و سقف خانه‌ها، عمدتا باعث بروز تلفات می‌شود.

در سال ۲۰۰۲، زمین لرزه‌ای به قدرت ۳/۵ درجه ریشتر در بغلان، ولایت همجوار سمنگان، منجر به کشته شدن حدود یک هزار نفر شد. در سال ۱۹۹۸ نیز، دو زمین لرزه به قدرت ۹/۵ و ۶/۶ درجه ریشتر، در مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان، بیش از شش هزار نفر را به کام مرگ کشاند.